Oikorata nauttii huimaa suosiota

VR:n henkilöliikenteen matkustajamäärä kasvoi alkuvuonna 5,3 prosenttia viime vuoden tammi-huhtikuuhun verrattuna. Yli miljoonan matkustajan lisäys on junayhtiön mukaan pitkälti viime syksynä avatun Kerava - Lahti-oikoradan ansiota.

talous

VR Osakeyhtiön toimitusjohtaja Tapio Simos sanoo, että matkustajaliikenne Lahden ja Helsingin välillä on oikoradan avaamiseen jälkeen yli kaksinkertaistunut. Radan suosio heijastuu myös muualle.

- Matkustajamäärät ovat kasvaneet 10 prosenttia 20 tärkeimmällä yhteysvälillä. Oikorata on vaikuttanut erityisen voimakkaasti VR:n Itä-Suomen liikenteeseen, Simos toteaa.

Kaikkiaan tammi - huhtikuussa tehtiin henkilöliikenteessä yhteensä 22,2 miljoonaa junamatkaa, josta kaukoliikenteen osuus oli 4,2 miljoonaa matkaa. Kaukojunissa matkojen määrä kasvoi 1,8 prosenttia ja pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä 6,1 prosenttia. Lähiliikenteen suurempi kasvu johtuu osittain siitä, että osa Lahden ja Helsingin välisestä liikenteestä tilastoidaan pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen.

VR odottaa liikenteen kasvavan entisestään jatkossa. Syksyksi oikoradalle onkin suunniteltu jo lisävuoroja.

Linja-autoliikenne kurimuksessa Oikoradan liikenteen kasvu on tietänyt kurjempia aikoja linja-autoliikenteelle, kun nopeampi yhteys Helsingistä Lahteen on vienyt matkustajia busseista. Kovimmin raideliikenteen suosion kasvu on iskenyt sellaisiin liikennöitsijöihin, joilla on paljon reittejä, jotka kulkevat Helsingin ja Lahden väliä. Esimerkiksi mäntsäläläinen Sukulan Linja on kokenut kovana uuden oikoradan tuoman kilpailun. Matkustajamäärät ovat laskeneet niin, että joitain vuoroja on jopa jouduttu lopettamaan. Myös muissa yhtiöissä vuoroja on karsittu ja esimerkiksi vara-autoja on jouduttu käyttämään harvemmin. Vara-autot otetaan käyttöön silloin, kun matkustajat eivät mahdu yhteen bussiin. Sukulan Linjan hallituksen puheenjohtajan Raimo Turusen mukaan kiristynyt kilpailu ei liikennöitsijää haittaa. Hänen mielestään kilpailua kuitenkin vääristää oikoradan saama yhteiskunnallinen tuki. - Valtioneuvosto on tehnyt neljän vuoden päätöksen Lahti - Helsinki-liikenteen tukemisesta. Rahamäärä on huomattava eli satoja miljoonia euroja, joten tietysti se meitä närästää. Meillä ei ole mitään VR:ää vastaan, mutta valtion ja Mäntsälän kunnan tapa suosia junaliikennettä harmittaa, Turunen kertoo.

Junaliikenteen suosion kasvu on ajanut Mäntsälässä myös muita yrittäjiä ahdinkoon.

- On aika hassua, että kunta markkinoi junalippuja: menkää ostoksille Helsinkiin. Tämä on johtanut Mäntsälässä joidenkin pienyritysten lopettamiseen, mäntsäläläisyrittäjä Turunen summaa.

Lähteet: YLE Uutiset