Presidenttiehdokkaista tehdyistä videoista hittejä USA:ssa

Yhdysvalloissa presidenttiehdokkaiden vaalikampanjoita parodioivista musiikkivideoista on tullut internethittejä. Vertaisverkkopalvelu YouTubessa esillä olevissa videoissa keimailee malleja, jotka tahoillaan edustavat Barack Obama ja Rudy Giuliani -ehdokkaita.

viihde

  1. kesäkuuta internetiin laitettu I've Got a Crush on Obama eli Olen ihastunut Obamaan -video sai vuorokaudessa yli 500 000 tuhatta katsojaa. Tämän kuun puolivälissä YouTubeen laitettu toinen video Debate 08: Obama Girl vs. Giuliani Girl eli Obama tyttö vastaan Giuliani tyttö sai kolmen päivän aikana reilut 350 000 katsojaa. Videot ja niissä soiva musiikki ovat tällä hetkellä suosittuja ympäri Yhdysvaltoja erityisesti opiskelijoiden keskuudessa. Videoiden tekijöiden mukaan tavoitteena on saada nuoret kiinnostumaan politiikasta uusin ja humoristisin keinoin. Vastaavan tuottajan Ben Rellesin mukaan YouTuben kaltaiset internetpalvelut ovat mahdollistaneet yhteiskunnallisten asioiden tarkastelun myös nuorille luontevalla tavalla. Tekijät aikovat tehdä vastaavia videoita myös muista yhdysvaltalaisista presidenttiehdokkaista kertoo tuottaja Ben Relles. - Musiikkikanava MTV:n kaltaiset tahot ovat vuosia yrittäneet saada nuoret kiinnostumaan politiikasta hyvin virallisilla kampanjoilla, kuten Rock The Vote. Alun perin lähdimme ajatuksesta, että pilailevat videot tekevät vaikeistakin asioista helpommin lähestyttäviä. Nyt videoissa soivista kappaleista on tullut hittejä, joita voi kuulla yliopistojen radiokanavilla, klubeissa ja nuorten mp3-soittimissa. Kappaleiden alkuperäisenä tarkoituksena oli hauskuuttaa, mutta nyt nuoret hyräilevät presidenttiehdokkaista kertovia biisejä. Se on jännittävää. Reuters