Aikuisen palaute muokkaa lapsen oppimista

Aikuisen palautteella on tärkeä rooli lapsen luodessa kuvaa itsestään oppijana, muistuttaa Mannerheimin Lastensuojeluliitto.

Kotimaa

MLL:n mukaan pienen koululaisen ensimmäisinä kouluvuosina muodostama käsitys omista oppimisvalmiuksistaan vaikuttaa ratkaisevasti myöhempään koulu- ja opiskelumenestykseen.

Ensimmäisinä kouluvuosina muodostuvan käsityksen perusteella lapsi asettaa tavoitetasonsa ja valitsee toimintatapansa.

MLL:n psykologi Marjo Kankkonen toivoo, että vanhemmat ja opettajat laittaisivat koko persoonansa peliin ja muistaisivat, että jopa yksittäisillä palautteilla on kauaskantoiset vaikutukset.

- Parasta palautetta on rehellinen, eritelty palaute, joka painottaa myönteisiä asioita mutta osoittaa myös harjoittelua edellyttävät kohdat, Kankkonen sanoo. Kehujen oheen opastusta Kankkonen muistuttaa, että pelkkä kehuminen ei riitä, koska lapsi tarvitsee myös opastusta. Kankkonen tuo myös esiin sen, että kaikki lapset eivät opi asioita yhtä nopeasti, ja jotkut saavat enemmän kielteistä palautetta kuin toiset. - Kielteisen palautteen pelko voi tehdä lapsesta henkisesti barbinuken, kammatun ja notkean, joka yrittää miellyttää vanhempaa tai opettajaa; silloin lapsen tavoite voi olla vain välttää aikuisten kritiikkiä - muusta viis, Kankkonen pohtii. Mannerheimin Lastensuojeluliitto jakaa koulujen alkaessa ensiluokkalaisille Hyvä alku koulutielle -harrastuspussit, joissa on tärkeää tietoa vanhemmille. YLE Uutiset