Ylinopeuden nollatoleranssi kantatie 51:llä

Poliisi puuttuu tästä päivästä alkaen Espoon ja Karjaan välillä kantatie 51:llä pienimpiinkin, jopa kilometrin ylinopeuksiin. Kokeilu kestää koko syyskuun.

Kotimaa

Tarkoitus on selvittää, miten automaattivalvonnan nollatoleranssi vaikuttaa ajonopeuksiin ja onnettomuuksiin. Samalla tutkitaan, kuinka paljon näin tehokas valvonta vaatii työvoimaa.

Suomalaistutkimusten mukaan automaattinen liikennevalvonta vähentää liikennekuolemia noin 50 % ja henkilövahinkoon johtavia onnettomuuksia 20 - 30 %. Poliisin arvion mukaan tuloksena on kymmeniä säästyneitä ihmishenkiä. Automaattinen liikennevalvonta alkoi Suomessa kokeilun jälkeen vuonna 1996. Nyt käytössä on yli 700 kiinteän valvonnan pistettä, jotka kattavat 2 300 tiekilometriä. Pisteissä kierrätetään 60 kameraa. Lisäksi poliisin käytössä on 15 automaattisin valvontalaittein varustettua autoa ja neljä matkalaukkumallista siirrettävää laitetta. Vuoteen 2010 mennessä valvonnan piiriin tulee lisää noin 700 tiekilometriä ja 10 uutta valvonta-autoa. Kameroiden määrä nousee 150:een. Tänä vuonna on kesäkuun loppuun mennessä automaattivalvonnan takia käsitelty 40 000 seuraamusta, joista 4 600 oli huomautuksia ja 12 600 ehdollisia rikesakkoja.

Lähteet: YLE Uutiset