1. yle.fi
  2. Uutiset

Tiedotusvälineet politikoivat entistä enemmän

Tiedotusvälineet kampanjoivat aiempaa näkyvämmin erilaisten asioiden puolesta. Tavoitteena on vaikuttaa yhteiskunnan kehitykseen ja toisaalta nostaa omaa profiilia.

Kotimaan uutiset

Tiedotusvälineet eivät enää tyydy välittämään tietoa tapahtumista ja ilmiöistä, vaan tahtovat itse määritellä keskustelun aiheet. Lisäksi sanomalehtien kanta on siirtynyt pääkirjoituksista entistä enemmän uutisjuttuihin.

Esiin voidaan nostaa vaikkapa toimituksen ikkunasta näkyvä kaupungin puisto kuten Helsingin Sanomat teki toissa viikolla. Lehti kirjoitti Kaisaniemen puistosta kymmeniä juttuja, järjesti kansalaistapahtuman ja luovutti projektin päätteeksi lukijoiden ideat puiston kehittämisestä Helsingin kaupungille.

- Meillä on meneillään aktivismin kausi: haluamme vaikuttaa ympäristöön ja yhteiskuntaan omalla agendalla. Mielestäni tämä on hyvä, koska ei tämä mitenkään poikkea perinteisestä sanomalehden tehtäväasettelusta, sanoo Helsingin Sanomien päätoimittaja Reetta Meriläinen.

Politikointi on tuttua myös Aamulehdelle. Päätoimittaja Matti Apunen myöntää, että Aamulehti on selvästi pirkanmaalaisten asialla silloin, kun kysymys koskettaa kaikkia pirkanmaalaisia.

- Kun mennään "korttelitason kysymyksiin", tilanne menee vähän vaikeaksi, ja sen tason politikoinnissa emme halua emmekä oikein voikaan olla mukana, Apunen linjaa.

Politikointi kiillottaa tiedotusvälineen brändiä Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksen lehtorin Heikki Heikkilän mukaan kampanjajournalismi näkyy myös television ja radion ohjelmissa. - On esimerkiksi terveyskampanjoita tai muita vastaavia joissa ihmiset osallistuvat ohjelman tekemiseen ja myös jonkun tietyn yhteiskunnallisen ongelman tai jonkin henkilökohtaisen ongelman käsittelemiseen julkisuudessa, Heikkilä pohtii. Kampanjat ilmastonmuutoksesta, mielenterveydestä, tervellisistä elämäntavoista tai koulukiusaamisesta eivät kuitenkaan nouse julkisuuteen vain niiden yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. Heikkilän mukaan tilanteessa molemmat osapuolet voittavat, kun julkisuudessa käsitellään tärkeäksi koettuja aiheita ja toisaalta tiedotusvälineen oma brändi kirkastuu, kun se on mukana asioiden käsittelyssä. Mediatalojen kilpailu yleisöstä kiristyy. Lukijoiden, kuulijoiden ja katselijoiden lähelle pyritään toritapahtumien ja julkisuuden henkilöiden avulla. Heikki Heikkilän mukaan viestinten aktiivisuus on joka tapauksessa vain hyvästä. - Huolestuneempi mä olisin jos tiedotusvälineet olisi välinpitämättömiä sen suhteen mitä ympärillä tapahtuu, Heikkilä toteaa. YLE Uutiset

Lue seuraavaksi