Tuoksumarkkinointi rantautuu Suomeen

Tuoksumarkkinointi on rantautumassa Suomeen. Esimerkiksi Ruokakesko käyttää useissa myymälöissä keinotekoisia, myyntiä edistäviä aromeja, joita levitetään hengitysilmaan. Tuoksuilla pyritään vaikuttamaan ostopäätöksiin alitajuisesti.

Vantaalaisessa K-supermarket Jättijaossa asiakkaan ottaa vastaan pullopiste. Kauppiaille pullonpalautuspiste on painajainen - ensimmäisenä asiakkaat toivottaa tervetulleeksi etanolin löyhkä. Mutta Jättijaossa tuoksuukin eukalyptus.

Liikkeessä on otettu käyttöön tuoksumarkkinointi. Koneista pöllyävät ranskalaisen parfyymitehtaan tuoksut peittävät ikävät hajut ja houkuttelevat ostoksille. Eri osastoilla tuoksuu vienosti appelsiini, pulla, savukala tai vaikkapa kookos.

- Se on tunnelman luomista varten. Nykyään tuotteet on kuitenkin niin tiiviisti pakattuja, etteivät ne enää tuoksu miltään, joten tuoksu halutaan tuoda takaisin ihmisten nenään, sanoo K-supermarket Jättijaon markkinointivastaava Jesse Lintumäki.

Yhdysvalloissa ja Keski-Euroopassa tuoksumarkkinointi on jo arkipäivää. Tietyt vaateketjut ja automerkit ovat kehittäneen omia, juuri heidän liikkeisiinsä liitettäviä tuoksuja.

Suomessa ollaan vasta alussa. Tuoksut vaikuttavat alitajuntaan - epämiellyttävä haju stressaa, miellyttävä vaikuttaa huomaamatta. Tavoitteena on tietenkin kasvattaa myyntiä.

- Pidemmällä aikatähtäimellä segmenteittäin tuoksu on vähän vaikuttanut. Esimerkiksi jos ilmassa leijailee kanelipullan tuoksu, niin kanelipullia menee enemmän kaupaksi, Lintumäki myöntää.

Suomessa tuoksulaitteita menee enemmän kuin voidaan toimittaa, maahantuojan mukaan ravintolat ovat uusin markkina-alue.