Radioheadin uuden albumin menestystä seurataan tarkkaan

Musiikkiteollisuus seuraa tarkasti Radioheadin ensi viikolla julkaistavan uuden albumin menekkiä. Bändin seitsemäs studioalbumi In Rainbows julkaistaan keskiviikkona yhtyeen nettisivuilla vain muutamia päiviä valmistumisen jälkeen. Albumin haluavat saavat maksaa siitä itse päättämänsä hinnan.

viihde

Radioheadin uuden albumin myyntitaktiikka on uusin keino piristää laskussa olevaa musiikkimyyntiä ja taistella laitonta musiikin jakamista vastaan. Nettiaikakausi on pakottanut musiikkimarkkinat liikkeissään nopeammiksi, mikä suosii single-levyjen julkaisemista. Tällöin kokonaiset albumit menevät entistä heikommin kaupaksi. Radiohead julkaiseekin levynsä nopeasti, sillä se saatiin viimeisteltyä vasta tällä viikolla. Asiantuntijoiden mukaan pikainen julkaisu vastaa nykypäivän nettikäytäntöä, jolloin uutta materiaalia laitetaan tarjolle mahdollisimman pian sen valmistumisen jälkeen.

Normaalisti bändit tekevät levyn julkaisemisesta sopimuksen levy-yhtiön kanssa, jolloin levy tulee myyntiin vasta kuukausien päästä sen valmistumisesta, jotta markkinointi ja kiertue keretään suunnitella tarkkaan. Radioheadin taktiikka ei kuitenkaan välttämättä toimisi uudemmille bändeille, sillä niillä ei ole vielä uskollista fanikuntaa, jolloin musiikinmyynti on taattu. Musiikin nopea julkaiseminen ei sinänsä ole uusi asia, sillä jo rock 'n rollin alkuaikoina oli yleistä, että kappale nauhoitettiin ja painettiin vinyyliksi yhden päivän aikana ja seuraavana päivänä se oli jo kaupoissa.

Musiikkiteollisuus seuraakin tarkasti, kuinka Radioheadin uusi albumi käy kaupaksi. Mielenkiintoista on etenkin se, kuinka paljon yhtyeen fanit musiikista maksavat, kun hinnan saa päättää itse.

Lähteet: Reuters