VR:ää moititaan palvelujen heikentämisestä

Kuluttajavirasto pitää VR:n ilmoitusta joidenkin lipunmyyntipisteiden lakkauttamista palvelujen heikentämisenä. VR on ilmoittanut lopettavansa lipunmyynnin yhdeksällä rautatieasemalla ensi vuoden loppuun mennessä. Asemille ei ole luvassa edes lipunmyyntiautomaatteja.

Kotimaa

Näiltä asemiltä nousevien matkustajien täytyy jatkossa ostaa lippunsa joko internetistä, R-kioskilta tai vasta junasta. VR perustelee asemien lipunmyyntipisteiden lakkauttamista nettilippujen suosion kasvulla.

VR:n selitys ei kuitenkaan kelpaa Kuluttajavirastolle, joka katsoo lipunmyyntipisteiden lakkauttamisen heikentävän asiakaspalvelua.

- Fyysinen lipunmyyntipiste on kuitenkin kuluttajalle paras paikka ostaa lippu, toteaa lakimies Jukka Kaakkola Kuluttajavirastosta.

Kuluttajavirastoa hiertää myös se, että e-lipun peruutusehdot ovat kuluttajan kannalta heikommat kuin muissa lipuissa. Suurin osa Kuluttajaviraston saamista VR:ään liittyvistä valituksista koskeekin nimenomaan elektronista lippua eli e-lippua. Kun tavallisesta lipusta voi saada rahat takaisin vielä junan mentyäkin, on e-lipun peruuttaminen lähes mahdotonta. Elektronisen lipun voi palauttaa vain ennen junan lähtöä ja silloinkin asiakas maksaa lipusta 8 euron toimitusmaksun.

VR:n mukaan e-lipun palautusehtoihin ei kuitenkaan ole tulossa muutosta. VR:n kaukoliikennepäällikkö Ari Vanhanen perustelee tätä kustannussäästöillä. Vanhasen mukaan lippuja saatettaisiin vaihtaa turhan paljon ilman vaihtokustannuksia.

Lähteet: YLE Uutiset