Turvedieselin ilmastopäästöt luultua pienemmät

Turvedieselin ilmastopäästöt voivat olla selvästi aiempaa luultua pienemmät, kertoo VTT:n tutkimus. Fossiiliseen turvepolttoaineeseen verrattuna turvedieselin päästöt voivat olla 10 - 80 prosenttia pienemmät.

luonto

VTT on tutkinut elinkaaritarkastelua käyttäen useiden turvedieselin tuotantoketjujen kasvihuonevaikutuksia Suomen olosuhteissa.

Sadan vuoden tarkasteluajalla turvedieselketjut, joissa turve on tuotettu suopelloilta ja jalostuksessa on käytetty vähäpäästöistä sähköä, aiheuttavat fossiilista turvetta pienemmät päästöt.

Kolmensadan vuoden tarkastelujaksolla turveraaka-aineeseen perustuvien ketjujen asema suhteessa sadan vuoden tarkasteluaikaan paranee edelleen, varsinkin jos turve on tuotettu suopellolla. Jos synteettisen dieselin raaka-aineena on suopelloilta uudella turvetuotantomenetelmällä tuotettu turve, kasvihuonevaikutus on 80 prosenttia alhaisempi kuin fossiilisen dieselin, jos tuotantoon käytetään hiilidioksidineutraalia sähköä. Tuotantoon käytetyn sähkön päästöillä on laskelmissa merkittävä osuus.

Metsäojitetuilta soilta tuotetun turpeen jalostus dieseliksi on 10 - 20 prosenttia edullisempaa ilmastonäkökulmasta kuin fossiilisen dieselin hyödyntäminen, jos myös suon pohjan jälkikäytössä syntynyt biomassa hyödynnetään ja jalostuksessa käytetään vähäpäästöistä sähköä.

Suopellot ovat voimakkaita kasvihuonekaasupäästöjen lähteitä, ja niiden käyttö raaka-aineena vähentää suopellon päästöjä, minkä vuoksi suopelto turveraaka-aineen lähteenä on edullinen ratkaisu. Metsäojitettu suo on myös kasvihuonekaasujen lähde, muttei niin voimakas kuin suopelto.

Kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n laskelmien mukaan turpeen ilmastopäästöt ovat fossiilisten polttoaineiden luokkaa. Monessa maassa, varsinkin Suomessa, laskelmia halutaan tarkistaa, sillä turve on merkittävä kotimainen energianlähde. Myös biopolttoaineiden käyttöä edistävä EU haluaa varmistaa, kuinka kestävää turpeen energiakäyttö on.

YLE Uutiset