Pk-yrittäminen laajentuu verkkoon

Yhä useampi kotimainen pk-yrittäjä suunnittelee verkkokaupan perustamista lähivuosina. Tuoreen yrittäjätutkimuksen mukaan jo lähes joka neljäs yrittäjä aikoo perustaa verkkokaupan vuonna 2008, mikäli sen perustaminen on edullista ja helppoa.

talous

Tärkeimmät syyt verkkokaupan perustamiseen ovat kyselyn mukaan nykyaikaisuus, sähköisen markkinoinnin kätevyys, suurempi markkina-alue Suomessa sekä henkilöstökulujen väheneminen.

Kun tähän mennessä verkkokauppoja ovat perustaneet innokkaimmin alle 30-vuotiaat yrittäjät, lähivuosina verkkokaupan perustamista suunnittelevat eniten 51 - 60-vuotiaat yrittäjät. Tutkimustulosten mukaan verkkokauppoja aikovat perustaa ennen kaikkea autokaupassa, tukkukaupassa ja majoitus- ja ravitsemisaloilla toimivat, voimakkaassa kasvuvaiheessa olevat alle kymmenen hengen mikroyritykset. Viestintätoimisto Sopranon toimitusjohtajan Arto Tenhusen mukaan Suomi on kuromassa kiinni Euroopan verkkokaupan kärkimaiden etumatkaa odotettua nopeammin. - Vielä vuonna 2003 Suomi oli verkkokaupassa Euroopan kärjessä kakkosena, mutta viime vuonna maamme on valahtanut peränpitäjien joukkoon. - Muutos voi kuitenkin tapahtua varsin nopeasti, koska nyt yrittäjät haluavat kasvattaa markkina-aluettaan Suomessa, parantaa kannattavuuttaan ja käynnistää vientikaupan verkkoliiketoiminnan avulla, Tenhunen sanoo. Suomalaisten pk-yrittäjien verkkoliiketoiminta-aikeita selvitettiin marraskuussa 2007. Valtakunnallisen verkkokauppatutkimuksen toteutti Soprano eSearch -tutkimusyksikkö. Tutkimukseen vastasi 2 676 suomalaista pk-yrittäjää ja yrityspäättäjää. YLE Uutiset