Hyppää sisältöön

Elokuvajärjestöt yhä kriittisiä dokumentti-Jussin perusteille

Jussi-gaalan boikottia jäsenilleen suositelleet elokuva-alan järjestöt ovat yhä kriittisiä dokumenttielokuvan Jussi-palkintoa koskevien kriteerien suhteen. Palkinnon myöntävä Filmiaura-yhdistys ilmoitti eilen, että viime vuoden parhaalle dokumenttielokuvalle ojennetaan sittenkin Jussi-patsas.

Yhdistyksen vaatimukset eivät kuitenkaan ole muuttuneet, mistä syystä dokumentti-Jussista kilpailee vain kaksi viime vuonna elokuvateattereissa ilmestyneistä viidestä kotimaisesta dokumenttielokuvasta. Järjestöjen mukaan elokuvataidetta ei tulisi arvioida teknisten muotoseikkojen perusteella.

Suomen elokuva- ja videotyöntekijäin liitto päättää kannastaan seuraavassa kokouksessaan maanantaina. Liitosta kerrotaan, että sen puheenjohtaja Sakari Kirjavainen aikoo pysyä aikaisemman linjauksen takana. Tali-Ihantala 1944 -elokuvan leikkaustyöstä ehdolla oleva Kirjavainen ei aio osallistua palkinnonjakotilaisuuteen, mikäli dokumenttielokuvaa kohdellaan eriarvoisesti. Suomen elokuvaohjaajaliiton puheenjohtaja Taru Mäkelä pitää nykyistä tilannetta dokumenttielokuvaa syrjivänä. Mäkelän mukaan tilanne on yhä dokumenttielokuvaa syrjivä, eikä liitto ole ainakaan pyörtänyt aiempaa kantaansa asiaan. Dokumenttikillan puheenjohtaja Katariina Järvi ei suostu vielä ottamaan kantaa killan mahdollisiin päätöksiin. Killan jäsenistölle ei olla vielä tiedotettu muutoksista aiempaan boikottisuositukseen. Järvi sanoo ymmärtävänsä, että Filmiaura pyrkii katsomaan tulevaisuuteen vaatimalla Jussi-ehdokkaan esitysformaatiksi 35 millimetrin kopioita. Dokumenttielokuvien vähäinen rahoitus tuottaa kuitenkin ongelmia, sillä elokuvia esitetään vielä muissakin formaateissa.

Elokuvaohjaajaliiton puheenjohtaja Taru Mäkelä huomauttaa, että myös kevyemmällä ja halvemmalla formaatilla on mahdollista päästä erittäin korkealaatuiseen tulokseen.

Radio Keski-Pohjanmaan haastattelema dokumenttiohjaaja Jouko Aaltonen pitää Jussi-palkinnosta kilpailevien dokumenttielokuvien rajoittamista pikkusieluisena ja jopa kiusantekona. Olennaista on hänen mukaansa elokuvan sisältö ja puhuttelevuus eikä se, minkälaisilta pikseleiltä elokuva katsojan tajuntaan siirtyy.

.
.