1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Helsinki-Vantaan rahtiliikenne kasvaa nopeasti

Helsinki-Vantaa suunnittelee lentoasema-alueen laajentamista kasvavan rahtiliikenteen tarpeisiin. Suomeen tulevan lentorahdin määrän arvioidaan kaksinkertaistuvan ensi vuosikymmenen kuluessa eikä nykyiseltä kenttäalueelta löydy tarpeeksi tilaa uusille rahtiterminaaleille.

Viime vuonna Helsinki-Vantaan kautta kulki rahtia 160 000 tonnia. Kuudessa vuodessa määrä on lisääntynyt puolella. Suurimmaksi osaksi kasvu johtuu Aasian-liikenteestä, mutta myös kansainväliset pikarahtiyhtiöt ovat lisänneet kuljetuksia sitä mukaa, kun niiden asiakasyritysten keskusvarastot ovat siirtyneet pois Suomesta. Rahdin kuljetus lisääntyy nopeammin kuin matkustajaliikenne. Laajentumista kaavaillaan nykyisen kenttäalueen itäpuolelle. Finnair aloittaa uuden rahtiterminaalin rakentamisen nykyiselle kenttäalueelle jo tänä vuonna. - Nykyinen terminaalitila on noin 15 000 neliömetriä. Uusi rahtiterminaali saatetaan rakentaa vaiheittain, mutta tilantarve on 20 000 - 30 000 neliömetriä, sanoo Finnair Cargon toimitusjohtaja Antero Lahtinen. Aasian-liikenne kasvattaa tilantarvetta

Lisätilaa tarvitaan, koska Aasiasta palaavissa koneissa on entistä enemmän Suomen kautta Keski-Europpaan jatkavaa rahtia, jonka käsittelyyn tarvitaan tilaa. Lisäksi Intian kasvavat markkinat synnyttävät tarvetta lisätä rahtikuljetuksia Pohjois-Amerikkaan. Yhtiö lopetti viime kesänä suorat rahtilennot Göteborgista Yhdysvaltoihin, koska rahtihinnat laskivat rajun hintakilpailun seurauksena.

Aasian-liikenteessä lentorahdin kuljetushinnat ovat merkittävästi korkeammat, koska kuljetuskapasiteetin kysyntä kasvaa tarjontaa nopeammin. Yhtiö odottaa erityisesti kesällä avattavan Korean reitin lisäävän lentorahtia.

Kiinan kanssa Finnair puolestaan käy neuvotteluja toisen päivittäisen vuoron aloittamisesta joihinkin maan vilkkaimmista kohteista.