1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Tiiliskiviromaani kääntyy näytelmäksi oleellista etsimällä

Helsingissä työstetään parhaillaan kahta näytelmää, jotka on sovitettu teatteriin sivumääräisesti suurista teoksista. Ohjaajat eivät pidä kirjan mittaa ongelmallisena, jos teos itsessään istuu teatterilavalle. Helsingin kaupunginteatterissa on työn alla Kjell Westön Missä kuljimme kerran, ja Q-teatterissa tulee torstaina ensi-iltaan Günter Grassin Peltirumpu.

kulttuuri

Natsi-Saksaa kuvaava Grassin klassikkoteos nähdään Suomessa ensimmäistä kertaa teatterisovituksena. 550-sivuisen teoksen laajuus ei ole ollut tekijöillle ongelma, vaan Peltirumpua on ollut herkullista kääntää teatterin kielelle. Ohjaaja Fiikka Forsman on ottanut haasteen mieluusti vastaan. - Peltirummussa on unikohtauksia ja valheellinen kertoja, jotka limittyvät. Katsoja ei välttämättä tiedä, mikä on totta ja mikä unta ja magiaa, Forsman kuvailee. Vaikka Peltirummusta on tehty myös elokuva, teatterisovitukselle siitä ei ole suuresti hyötyä. Keskeistä on, että itse kirja antaa näytelmään ainekset, muutkin kuin pelkän tarinan. - Grassin tekstissä yksilön kautta katsellaan koko yhteiskuntaa. Tämän tematiikan saaminen näytelmään on ollut suurin haaste. Sen jälkeen kirjan voi tiivistää kolmeen tuntiin, kertoo Forsman. Kaupunginteatterissakin puhutaan sota-ajasta

Myös Helsingin kaupunginteatterissa käsitellään sota-aikaa, mutta Suomen näkökulmasta. Kjell Westön Missä kuljimme kerran kuvaasisällissotaa, Helsingin kaupunkia ja siellä eläviä ihmisiä. Näytelmä saa ensi-iltansa huhtikuun alussa. Näytelmän ohjaa ja dramatisoi Kari Heiskanen. Mikä tässä kirjassa on oleellista, mikä päätyy näyttämölle? - Henkilöiden väliset suhteet ja se, miltä ihmisistä tuntuu. Näytelmässä on neljä päähenkilöä; Ivar, Lucie, Ekku ja Allu. Heidän varassaan tarinan on kuljettava, vastaa Heiskanen. Vaikka Westö antoikin teatterisovituksen suhteen vapaat kädet, Heiskanen iloitsee siitä, että kirjailijalta voi tarvittaessa vaikka kysyä mielipidettä näytelmän yksityiskohdista. Sekin auttaa, että kirjailija tuntee teatteria. - Kjell Westö on itse ollut Ruotsalaisen teatterin dramaturgi ja tehnyt teatteria. Hän tietää, mistä teatterissa on kysymys. Lajituntemus helpottaa selvästi meidän tekemistämme, Heiskanen sanoo. YLE Uutiset Lue (siirryt toiseen palveluun)Missä kuljimme kerran -näytelmän esityksistä lisää Helsingin kaupunginteatterin verkkosivuilta (siirryt toiseen palveluun) Lue (siirryt toiseen palveluun)Peltirummun esityksistä lisää Q-teatterin verkkosivuilta (siirryt toiseen palveluun)

Lue seuraavaksi