Juha Itkonen ja Pekka Milonoff vievät KOM-teatteria kohti moniäänisempää ilmaisua (katso haastattelu)

Kotimaisen nykydraaman tukijana tunnettu KOM-teatteri etsii uutta ilmaisua kotimaisesta nykykirjallisuudesta. Pääosin teatterin omasta väestä ja Akseli Ensemble -ryhmästä koottu työryhmä on kutakuinkin ennätysajassa siirtänyt näyttämölle kirjailija Juha Itkosen romaanin Kohti, joka tavoitteli viime vuonna Finlandia-palkintoa.

kulttuuri

Esityksen ohjannut KOM-teatterin johtaja Pekka Milonoff kertoo, että Itkosen romaani nousi usein esille, kun työryhmä syksyllä pohti uutta esitystään. Luetut draamat sysättiin pian syrjään ja 430-sivuista romaania alettiin kaventaa kohti lopullista 70 liuskan käsikirjoitusta. - Päätimme ottaa rohkeasti yhteyttä kirjailijaan ja kysyä, olisiko hän kiinnostunut antamaan meille sovitusoikeudet ja olemaan itse mukana tässä esityksen tekemisessä. Sattui käymään niin hyvin, että Itkoselta löytyi aikaa. Itkosen edellinen romaani Anna minun rakastaa enemmän on aiemmin sovitettu kuunnelmasarjaksi, joka kuultiin vuodenvaihteen tienoilla YLE X -kanavalla. Kirjailija sanoo, että hän ei ole koskaan pitänyt osallistumistaan teostensa dramatisointeihin välttämättömänä. - Valmiit teokset ovat tuntuneet vanhoilta, enkä ole edes lukenut niitä sen jälkeen kun ne ovat ilmestyneet. Tämä työryhmä ja teatteri kiinnostivat minua kuitenkin alusta asti. Ei kestänytkään kauaa, kun kirjailija pyydettiin jo mukaan näyttämölle. Kohti-esityksessä Itkonen toimii kertojana, soittaa pianoa ja esittää muun muassa thaikoiran ja oranssikaapuisen buddhalaisen munkin roolit. Moniäänisyys seurasi kirjasta teatteriin Kohti kertoo perheen kohtaamista koskevan tarinan kolmesta eri näkökulmasta. Ohjaaja Milonoff on erityisen vaikuttunut teoksessa siitä, miten noin 60-vuotiaan ministerin Tapani Ansaksen, hänen kiivaan salkunhoitajapoikansa Jussin ja nuoremman maailmanparantajatytär Julian kohtaaminen on kuvattu jokaista hahmoa syvästi ymmärtävällä tavalla. - Itkosen kirjassa, sen kertojaäänessä ja siinä otteessa on jotakin sellaista, mistä en ole suomalaisessa kirjallisuudessa ennen lukenut. Sama koskee henkilöitä. Olemme puhuneet teoksen yhteydessä moniäänisyydestä, joka on Kohti-romaanille ominaista. Pekka Milonoff on ohjaustyössään keskittynyt siihen, miten päähenkilöt joutuvat käymään esityksen aikana läpi torjumiaan asioita päästäkseen lopulta perille. - Jotenkin sen torjutun kohtaaminen avaa mahdollisuuden uudenlaiselle kohtaamiselle ja kuuntelemiselle. Kirjan ja esityksen ydin on siinä, millä uudella avoimuudella nämä ihmiset lopuksi pystyvät kohtaamaan toisensa ja läheisensä. Sama koskee myös heidän suhdettaan maailmaan, ohjaaja analysoi. Hyvin monet torjutuista asioista liittyvät esityksen neljänteen päähenkilöön, Ansaksen perheen äitiin, jota KOM-teatterissa esittää Laura Malmivaara. Juha Itkonen sanoo, että äidin suuri rooli kirjassa tuli hänelle yllätyksenä. - Kirjoittaessani romaania kustannustoimittaja sanoi, että tässähän on tämä neljäs päähenkilö. En tajunnut heti, mitä hän tarkoitti, mutta kyllä se Anneli Ansas on aika lailla yhtä tärkeä palanen kuin nämä kolme elävää, kirjailija miettii. - En osannut ajatella, miten äiti siirrettäisiin näyttämölle. Kun sitä alettiin tekemään tajusin kuitenkin, että näinhän se toimii. Kaukaa näkee tarkemmin Niin esityksessä kuin romaanissakin käydään Milonoffin mukaan läpi poikkeuksellisen paljon maailmankatsomuksellisia asioita. Suomalaiseen yhteiskuntaan ja perheeseen liittyvät asiat tuodaan lähelle menemällä kauas. Niin romaani kuin siitä tehty esityskin tapahtuvat pääosin Thaimaan Khao Lakissa, jonka tsunamituhot kirjailija Itkonen näki vuonna 2005 Avun toimittajana. - Tsunamimaisema on luotu Pauli Ojan suunnittelemalla taustaseinällä. Mitään hiekkaa tai palmuja ei tänne lähdetty tuomaan, vaan enemmän haimme rock-estetiikkaa lavalle ja sitä maisemaa seinälle, Itkonen kertoo. Mukana on myös Itkosen reportaasimatkalta otettuja kuvaaja Petri Mularin valokuvia tsunaminjälkeisen Thaimaan elämästä ja maisemista. Ohjaaja ja teatterinjohtaja Pekka Milonoff on kutsunut Kohti-esityksen valmistelua yhdeksi parhaista prosesseista hänen pitkän uransa aikana. Ohjaaja sanoo myös uskovansa, että Kohti-esityksen rakentamisessa paljastunut uusi moniäänisyys tulee seuraamaan häntä tuleviin esityksiinkin.

Itkonen suhtautuu varauksellisemmin ajatukseen siitä, että hän siirtyisi vastaisuudessa paljonkaan enemmän draaman puolelle.

- Pidän itseäni jotenkin sielullisesti proosakirjailijana. Tykkään siitä, että saan tehdä koko taideteoksen sanoilla ja itse. Silti ihan mielelläni varmaan jatkaisin jossakin vaiheessa, kirjailija sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset