Artistit haastavat MySpacen omilla yhteisöillään

Joukko maailman ykkösartisteja on lähtenyt haastamaan suositun MySpace-sivuston omilla yhteisöillään. Muun muassa räppäri 50 Cent, Kylie Minogue, Ludacris ja Pussycat Dolls ovat perustaneet yhteisöjä omille nettisivuilleen, vaikka heillä on miljoonia faneja kavereinaan muilla yhteisösivustoilla.

Artistien omien yhteisöjen perutamisen katsotaan vievän muusikoiden nettisivut seuraavan sukupolven tasolle. Yhteisöjen avulla fanit saadaan viipymään artistin nettisivuilla pidempään kuin tavallisilla sivuilla. Samalla artistin musiikkia ja oheistuotteita voidaan kaupata kävijöille, mikä ei ole mahdollista esimerkiksi MySpace- ja Facebook-sivustoilla. Myös sivujen käyttämistä voidaan seurata paremmin, kun siitä saatava tieto saadaan itselle, toisin kuin muiden ylläpitämiltä yhteisösivuilta.

Artistien omien yhteisöjen ei ole kuitenkaan tarkoitus syrjäyttää täysin MySpacen-kaltaisia sivustoja. Niissä yleisöpotentiaali on suurten käyttäjämäärien myötä edelleen löymätön, mutta niiden kautta faneja voidaan ohjata muusikoiden omien sivujen käyttäjiksi. Houkuttimina muusikoiden omille sivuille käytetään niille tehtyjä erikoismateriaaleja, joita ei muualta löydy. Tällaisia ovat mm. artistien itsensä lisäämät kommentit tai blogit.

Yhtenä etuna omien sivujen ja siihen liitettyyn yhteisöön on sen pienet kustannukset. Ylläpitäminen ei maksa juuri työntekijöiden palkkaa enempää ja mikäli sivuston suosio kasvaa, se tuottaa entistä enemmän mm. oheistuotteiden myynnillä. Esimerkiksi viime syksynä avatun KylieKonnect-sivuston käyttäjistä neljännes on ostanut sen kautta soittoääniä, kappaleita tai fanituotteita.