Kanervan ero uutisoitiin Kiinaa myöten

Ulkoministeri Ilkka Kanervan ero on näyttävä uutinen myös naapurimaissa, ja se on kerrottu laajalti muuallakin.

Kotimaa

Useat uutistoimistot, muun muassa brittiläinen Reuters ja saksalainen DPA, kertoivat tiedon Kanervan kohtalosta maailmalle.

Ruotsissa molemmat suuret päivälehdet Dagens Nyheter ja Svenska Dagbladet kertoivat aamupäivällä verkkoversioidensa ykkösuutisena, ettei Kanerva saa jatkaa tehtävässään.

Dagens Nyheterin mukaan Kanerva lähetti eroottiselle tanssijattarelle "vietteleviä viestejä, joissa kutsutaan seksiin". Svenska Dagbladet puolestaan puhuu tekstiviestiskandaalista. Ruotsin tv:n otsikon mukaan "puoluejohtaja erotti skandaaliministerin".

"Rohkeat viestit maksoivat suomalaisministerille työpaikan", otsikoi Tanskassa Berlingske Tidende. Norjassa Aftenposten-lehti sanoo tekstiviestiskandaalin kaataneen Kanervan. Saksassa puolestaan Süddeutsche Zeitung -lehti sanoo "rakkaustekstiviestien" vieneen viran.

Uutinen on kiirinyt myös muun muassa Yhdysvaltain ja Kiinan tiedotusvälineisiin.

Lähteet: YLE Uutiset