Tasoristeyksiä vähennetään joukoittain

Tasoristeyksiä poistetaan tänä vuonna urakalla. Noin 120 tasoristeystä poistetaan käytöstä esimerkiksi sillalla korvaamalla. Määrä on suuri, sillä vaaranpaikoiksi havaittuja tasoristeyksiä poistetaan tavallisesti 50 - 70 vuodessa.

Kotimaa

Tasoristeyksiä karsitaan normaalia rankemmalla kädellä, koska Ratahallintokeskus sai viime syksyn lisäbudjettiin 9 miljoonaa euroa lisärahaa jo ennestään saadun neljän miljoonan lisäksi.

Poistettavien tasoristeysten tilalle joko rakennetaan alikulkutunneli tai ylikulkusilta tai nykyinen tie yhdistetään lähellä olevaan turvallisempaan radan ylityspaikkaan.

Osa varoista saattaa jäädä tänä vuonna kuluttamatta, sillä muutostöiden suunnittelu vie aikaa.

Muutostöitä varsinkin idässä ja pohjoisessa Tasoristeyksiä poistetaan tänä vuonna melko paljon Itä-Suomesta ja Pohjois-Suomesta. Länsi-Suomessa kohteita on selvästi vähemmän. Vilkasliikenteisimmillä osuuksilla niitä on enää hyvin vähän. Kaikkiaan tasoristeyksiä on koko Suomessa 3 634. Niistä on pääradoilla 3 095. Vilkasliikenteisimmillä osuuksilla tasoristeyksiä on käytössä enää hyvin vähän. Esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välillä on enää vain yksi, eikä Tampereen ja Seinäjoen välistä rataa ylitä enää yksikään tasoristeys. Vaarallisin tasoristeys on Turussa sijaitseva Vanhan Tampereentien tasoristeys. Vuosittain sattuu kymmeniä tasoristeysonnettomuuksia Viime vuonna sattui 49 tasoristeysonnettomuutta. Niissä kuoli yhdeksän ihmistä ja loukkaantui kaksikymmentä. Laskennallisesti yhden tasoristeysonnettomuuden hinta on 387 000 euroa. Yhden tasoristeyksen korvaaminen sillalla maksaa 0,5 - 3 miljoonaa euroa. Puomin asentaminen risteykseen maksaa noin 100 000 euroa.

Lähteet: YLE Uutiset