Sampo Pankki hyvittää palvelumaksuja

Sampo Pankki hyvittää henkilöasiakkailleen neljän kuuukauden palvelumaksut. Hyvitysten syynä ovat ongelmat, jotka ovat syntyneet uuteen tietojärjestelmään siirtymisestä.

Kotimaa

Hyvitys koskee kaikkia kesä - syyskuussa veloitettavia käyttötilipakettien ja korttien kuukausimaksuja.

Sampo Pankin mukaan palvelumaksut ovat keskimäärin muutaman euron kuukaudessa. Verkkoasiointimaksu on enimmillään 2,90 euroa, pankkikortin ja Visa Electronin kuukausimaksu on enimmillään 0,50 euroa kuukaudessa. Lisäksi hyvitetään jatkuvien rahastosäästösopimusten merkintäpalkkiot, jotka riippuvat merkinnän suuruudesta.

Sampo Pankilla on miljoona henkilöasiakasta. Pankki ilmoittaa, että hyvityksistä kertyy merkittävä summa, mutta tarkkoja lukuja ei paljasteta.

Pankin mukaan hyvityksen saaminen ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä. Hyvitys ei vaikuta varsinaisten korvausvaatimusten käsittelyyn, vaan pankki korvaa asiakkaalle aiheutuneet taloudelliset vahingot.

Varatoimitusjohtaja: Palvelumme on ollut huonoa - Suoraan sanoen palvelumme on ollut huonoa. Nyt meillä on vain yksi vaihtoehto: olla selkeästi parempi, sanoo varatoimitusjohtaja Maarit Näkyvä. - Palveluyritys ei saa tehtyä tekemättömäksi anteeksipyytämällä. Nyt tarvitaan tekoja. Palvelumaksuhyvitykset ovat vain yksi askel matkalla kohti asiakkaiden luottamusta, jatkaa Näkyvä. Sampo Pankin ongelmat alkoivat sen jälkeen, kun pankki uusi tietojärjestelmänsä pääsiäispyhien aikana. Verkkopankit uusittiin mukailemaan tanskalaisen omistajan Danske Bankin tietojärjestelmää. Kuluttajavirasto pitää hyvityksiä hyvänä ratkaisuna Kuluttajaviraston Sampo Pankin kanssa käymät keskustelut on saatu päätökseen. Keskusteluiden aiheena olivat häiriöiden korvaaminen asiakkaille sekä palveluiden saattaminen toimintakuntoon nopeasti. Palvelumaksujen hyvittämisen lisäksi pankilta voi vaatia korvauksia pankin ongelmista aiheutuneista välittömistä taloudellisista vahingoista. Tällaisia vahinkoja ovat esimerkiksi puhelin- ja matkakulut, ylimääräiset palvelumaksut ja myöhästyneistä laskunmaksuista aiheutuneet viivästyskorot. Pankki lupaa käsitellä korvausvaatimukset mahdollisimman pian. Kuluttajavirasto pitää hyvänä sitä, että Sampo hyvittää palvelumaksuja. Viraston mukaan hyvityksen suhde aiheutuneeseen vaivaan jää kuitenkin asiakkaiden päätettäväksi. YLE Uutiset Sampo Pankin korvaushakemus (siirryt toiseen palveluun)