1. yle.fi
  2. Uutiset

Suomenlahden valvontatutkat uusittava pikaisesti

Meriturvallisuusasiantuntijat vaativat valtiolta lisärahaa Suomenlahden laivaliikenteen seurantaan. Merenkulkulaitoksen mukaan ympäri Suomen rannikkoa olevat kymmenet tutkat ja radioasemat olisi uusittava mahdollisimman pikaisesti, jotta liikennöinti säilyisi turvallisena.

Kotimaan uutiset

Tulevasta kesästä on tulossa jälleen ennätysvilkas matkustajaliikenteen risteilykausi Suomenlahdella. Helsingin ja Tukholman välillä matkustaa kesän risteilykauden aikana noin 2,5 miljoonaa ihmistä ja Helsinki-Tallinna-välillä peräti kuusi miljoonaa laivamatkustajaa. - Helsingistä lähtee Tallinnaan yli 40 vuoroa päivittäin ja samaan aikaan merellä kulkee suuri risteävä liikenne tuolta itäiseltä Suomenlahdelta. Kesäaikana Suomenlahdella on yhden vuorokauden aikana noin 400 alusta, laskeskelee Merenkulkulaitoksen apulaisjohtaja Kari Kosonen. Liikenne kasvanut yli kaikkien ennusteiden Suurin osa näistä 400 aluksesta on rahtilaivoja, joiden määrä on ollut viime vuodet huimassa kasvussa. - Merenkulun asiantuntijoiden mukaan kasvu on ollut suurempaa kuin mitä ikinä osattiin arvioida, sanoo Kosonen. 2000-luvun alussa arvioitiin, että vuonna 2010 öljyä kuljetettaisiin Suomenlahdella 75 miljoonaa tonnia. Arvio jäi pahasti alakanttiin, sillä viime vuonna Suomenlahdella kulki öljyä 150 miljoonaa tonnia ja tämän hetken arvio vuoden 2015 tilanteesta on 250 miljoonaa tonnia. Väistötilanteet yleisiä Suomenlahdella liikkuvia laivoja valvotaan Katajanokalla sijaitsevassa Suomenlahden Meriliikennekeskuksessa. Liikennettä merellä on sen verran paljon, että vaaratilanteita syntyy jatkuvasti. Meriliikennekeskus joutuu päivittäin ohjaamaan aluksia pois toistensa kulkureiteiltä. Laivojen liikkumista seurataan tutkien, meriradioiden, kameroiden ja laajan tietoliikenneverkon avulla. Ympäri Suomen rannikkoa sijoitetut 80 tutkaa ja kolmisenkymmentä meriradiota ovat valtaoin vanhoja ja huonossa kunnossa. Tähän mennessä suuronnettomuuksilta on vältytty. Jos tilanne halutaan jatkossakin säilyttää samanlaisena, valvontalaitteisto tulisi uusia mahdollisimman nopeasti, sanoo Merenkulkulaitoksen apulaisjohtaja Kari Kosonen. - Meidän vanhimmat laitteet ovat tuolla erittäin kovissa merellisissa olosuhteissa toimineet jo toistakymmentä vuotta ja ne alkavat olla käyttöikänsä päässä, Kosonen sanoo. Merenkulkulaitos on ilmaissut huolensa meriturvallisuustilanteesta liikenne- ja viestintäministeriölle. Ylimääräistä kunnostusrahaa ei tähän mennessä ole luvattu. YLE Uutiset

Lue seuraavaksi