Exel myy sauvansa Karhu Sportsille

Exel myy sauvoihin liittyvän liiketoimintansa Karhu Sportsille. Kaupan hintaa ei kerrota. Urheiluvälinevalmistaja Karhu Sports ostaa liiketoimintakaupalla outdoor-liiketoiminnan, outdoor-liiketoimintaan liittyvät varastot sekä tilauskannan. Kauppaan sisältyy myös pitkäaikainen lisenssisopimus, johon kuuluu Exel-tuotemerkin lisäksi mm. Nordic Walker- ja Nordic Blader -tuotemerkkien käyttö tietyissä tuoteryhmissä.

talous

Outdoor-liiketoiminnan Suomen- ja Saksan-työntekijät siirtyvät Karhu Sportsin palvelukseen vanhoina työntekijöinä. Tällä hetkellä työntekijöitä on Suomessa yhdeksän ja Saksassa 18.

- Liiketoiminnan siirto selkiyttää Exel-konsernin liiketoimintarakennetta ja tukee keskittymistä teollisuuden avainliiketoimintoihin. Karhu Sportsin kanssa solmittu sopimus takaa Exel-merkkisten sauvojen olemassaolon ja jakelun urheiluvälinemarkkinoilla tavalla, joka tukee Exel-konsernin kannattavuutta. Kaupan ehtona on, että Saksan henkilökunnan kanssa käytävät neuvottelut saatetaan päätökseen Saksan lakien mukaisesti. Neuvottelujen odotetaan päättyvän kesäkuun 2008 aikana, Exelin tiedotteessa kerrotaan.

Exel etsinyt muutosta urheiluvälineosastolleen Exel on aikaisemmin ilmoittanut, että Exel Sports Brands ei enää ole sen avainliiketoimintaa. Tiedotteessa kerrotaan, että Exelin hallitus on etsinyt rakenteellisia vaihtoehtoja Exel Sports Brandsille sekä strategista partneria, joka on kiinnostunut kehittämään urheiluvälineliiketoimintaa. Perjantaina Exel päätti jakaa Exel Sports Brandsin kahteen liiketoiminta-alueeseen: salibandy ja outdoor. Outdoor-liiketoimintaan sisältyy maastohiihto-, alppi-, kävely-, vaellus- ja rullaluistelusauvat sekä niihin liittyvät välitystuotteet. Tämä liiketoiminta myydään Karhu Sportsille. Jäljelle jäävä salibandyyn liittyvä toiminta järjestellään omaksi liiketoiminnakseen Exel-konsernin sisällä. Vuonna 2007 tämän liiketoiminnan liikevaihto oli noin viisi miljoonaa euroa Exel Sports Brandsin järjestelykuluja koskeva varaus kirjataan vuoden 2008 toiselle vuosineljännekselle, ja sen arvioidaan olevan korkeintaan noin seitsemän miljoonan euron tasolla. Näiden varausten vuoksi toisen vuosineljänneksen tuloksen ennen veroja odotetaan olevan negatiivinen. Exel-konsernin koko vuoden 2008 tuloksen ennen veroja odotetaan olevan negatiivinen. Alkuvuoden tulos viime vuotta heikempi Exel julkisti perjantaina myös alkuvuoden tuloksensa. Tulos heikkeni selvästi tammi - maaliskuussa verrattuna viime vuoden vastaavaan neljännekseen. Myös yhtiön liikevaihto pieneni. Exelin tulos ennen veroja painui tammi - maaliskuussa 31 000 euroa tappiolle, kun tulos vuotta aiemmin vastaavana aikana oli lähes 3,2 miljoonaa euroa voitollinen. Liikevoitto heikkeni 1,3 miljoonaan euroon 3,5 miljoonasta eurosta. Exelin liikevaihto kutistui yli 16 prosenttia 24,1 miljoonaan euroon. Yhtiön mukaan myynnin pieneneminen johtui pääasiassa tuulienergiasegmentin myynnin heikkenemisestä sekä Saksan Plastics-liiketoiminnan myynnistä. - Lisäksi muidenkin segmenttien markkinatilanne heikkeni, erityisesti rakennusteollisuudessa johtuen osaksi uusien rakennusprojektien lykkääntymisestä. Exel Sports Brandsin maastohiihto- ja alppisauvojen myynti kärsi toistamiseen leudosta talvesta ja kovasta kilpailusta, kerrotaan yhtiön osavuosikatsauksessa. Exel Compositesin liikevoitto painui alkuvuonna 2,9 miljoonaan euroon 4,3 miljoonasta eurosta. Exel Sports Brandsin liiketappio kaksinkertaistui edellisvuoden vastaavan ajan 0,7 miljoonasta eurosta 1,4 miljoonaan euroon.

Lähteet: YLE Uutiset