Kuluttajat hakevat internetistä tietoa ostopäätöksen tueksi

Kuluttajat etsivät tuotetietoa entistä enemmän internetistä. Keskustelupalstoilla vertaillaan innokkaasti tavaroiden ominaisuuksia ja vaihdetaan tietoja tuotteiden vioista ja ostopaikoista. Nyt nämä keskustelut ovat alkaneet kiinnostaa myös yrityksiä.

Kotimaa

- Kuluttajat tietävät näistä laitteista merkittävästi enemmän kuin 10 - 15 vuotta sitten. Kuluttajat tietävät mitä he haluavat ja pystyvät argumentoimaan paljon paremmin kuin aikaisemmin, kertoo kodintekniikka-alan tiedotusfoorumin puheenjohtaja Timo Laatikainen. Nettikeskustelujen sanoma painaa entistä enemmän ostopäätöksissä. Varsinkin nuoremmat kuluttajat hakevat suosituksia internetistä. Yritykset saavat keskusteluista asiakaspalautetta

Nyt nämä keskustelut ovat alkaneet kiinnostaa myös yrityksiä.

- Yritykset seuraavat näitä verkkokeskusteluja, ja saavat sieltä arvokasta asiakaspalautetta, kuvailee asiakasyritysten puolesta nettipalstoja seuraavan Whitevectorin myyntipäällikkö Pauliina Savolainen.

Yhdysvalloissa joihinkin yrityksiin on palkattu yhteisöjohtajia hoitamaan yrityksen netti-imagoa. Suomessa näin pitkällä ei vielä olla. Muutenkin toimintamalleja vielä haetaan.

- On olemassa paljon huonoja esimerkkejä, että yritykset ovat yrittäneet soluttautua kuluttajina, mutta yleensä ne huomataan aika nopeasti, sanoo Savolainen.

Hintavertailuiden takia kauppiaat ovat joutuneet laskemaan hintojaan, joten kuluttaja säästää.

Lähteet: YLE Uutiset

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus