1. yle.fi
  2. Uutiset

Teatterimainonnassa ei saa vääristellä esityksen kritiikkiä

Uudet EU-säädökset kieltävät teattereita ja elokuvayhtiöitä vääristelemästä tuotantojensa saamia arvosteluja. Näytelmien ja elokuvien mainoksissa ei saa johtaa katsojia harhaan irrottamalla kehuiksi tulkittavia sanoja asiayhteyksistään.

kulttuuri

Esimerkiksi Lontoon West Endissa jopa joka kolmatta show'ta mainostetaan ylisanoilla, jotka kulttuurikriitikko on alkuperäisessä tekstissään tarkoittanut vähemmän mairitteleviksi, sanomalehti The Indepent kertoo.

Direktiivin mukaan kuluttajaa ei saa huijata totuudenvastaisilla tiedoilla. Britannian lainsäädännössä säännön rikkomisesta voi saada sakkoja tai peräti vankeutta.

Eräs räikeimmistä hämäyksistä on Britanniassa on ollut Guys and Dolls -musikaalin mainosteksti Piccadilly Theatressa. Mainoksessa luki vain "ratkiriemukas", mutta itse arvostelussa sana viittasi alkuperäiseen teokseen ja kyseisen teatterin versio tuomittiin latteaksi.

Tiedotussihteeri Nina Jääskeläinen Teatterin tiedotuskeskuksesta muistuttaa, että arvioiden hyödyntäminen voi olla tarpeen, kun median huomio on vähissä ja lehtimainonnan hinnat ovat pilvissä.

Suomessa suuri osa esityksistä valmistuu riippumattomissa teattereissa, jotka eivät saa valtion tukea.

Lähteet: YLE Uutiset

Lue seuraavaksi