Alkoholimainontaa suunnataan nuorille

Nuorille suunnattu alkoholijuomien mainonta on lisääntynyt rajusti. Alkoholijuomien markkinointia vahtivan tuotevalvontakeskuksen mukaan mainoksissa hyödynnetään nuorille tuttuja asioita.

Kotimaa

Seinäjokelaisen panimon lonkero taas määrättiin pois myynnistä, kun sen kylkiäisenä oli kondomi. Alkoholijuoman kyljessä saatavan tavaran pitää liittyä juomiseen: esimerkiksi pullonavaaja ja lasi käyvät kylkiäisiksi.

Tuotevalvontakeskus törmää kuitenkin vain harvoin tällaisiin markkinointikikkoihin. Keskuksen ylijohtaja Ilkka Suojasalmi näkeekin isompana ongelmana viinan tyrkyttämisen nuorille kivojen mielikuvien, hauskanpidon, huumorin tai vaikkapa lastenlorusta tutun Kinkkelaadekoff-mainoslauseen avulla.

Räikeältä näyttää myös se, että useiden helsinkiläiskoulujen edessä oleviin ulkomainospylväisiin putkahtivat juuri koulujen päättäjäisviikolla siiderimainokset.

Myös muut nuorten silmiin helposti osuvat mainonnan välineet ovat käytössä, sanoo tuotevalvontakeskuksen ylijohtaja Ilkka Suojasalmi.

Lähteet: YLE Uutiset