Ulkomaiset rekat ajavat laittomasti kotimaisia kuljetuksia

Tavaraliikenteen etujärjestö SKAL vaatii valtiolta pikaisia toimia laittomien kuljetuksien karsimiseksi Suomen teiltä. Järjestö sanoo, että ulkomaisten rekkojen määrä kotimaisessa tavaraliikenteessä on riistäytymässä käsistä.

Kotimaa

Suomen sisäisessä liikenteessä saa käyttää lain mukaan vain tilapäisesti toiseen EU-maahan rekisteröityjä kuorma-autoja. Kun espanjalainen rekka on purkanut lastinsa Tampereelle, se saa jäädä maahan viikoksi ja tehdä korkeintaan kolme keikkaa ennen kotimatkaa.

EU:n ulkopuolelle rekisteröityjä, esimerkiksi venäläisiä kuorma-autoja ei saa käyttää sisäisissä kuljetuksissa lainkaan.

SKAL väittää, että viime kevään jälkeen lakia on alettu rikkoa urakalla. Valvonta on olematonta ja laintulkinta epäselvä. SKAL on huolissaan kotimaisten kuljetusyritysten kohtalosta, sillä ne eivät pysty kilpailemaan pimeiden hintojen kanssa. Päivämaksut ratkaisisivat ongelman SKAL ehdottaa, että ulkomaisille kuorma-autoille säädettäisiin päivämaksu, joka olisi samansuuruinen kuin suomalaisten maksama käyttövoimavero. Järjestön mukaan päivämaksu oikaisisi vääristyneen kilpailutilanteen, jossa ulkomainen auto käyttää tieverkkoa halvemmalla kuin kotimainen. Maksukuitit ratkaisisivat myös valvontaongelman. Niistä kävisi helposti selville, kauanko auto on Suomessa viipynyt. SKAL toivoo, että päätös päivämaksuista tehtäisiin elokuun budjettiriihessä. Maksuista kertyvä raha tulisi ohjata tieverkon ylläpitoon.

Lähteet: YLE Uutiset