Kaupat tyrkyttävät kuluttajille omia luottokorttejaan

Kaupat ovat yhä innokkaampia myöntämään luottokortteja. Monen kuluttajan lompakosta löytyy yhden luottokortin sijasta nippu eri liikkeistä saatuja kortteja. Joskus asiakas huomaa ottaneensa luottokortin vasta, kun se putoaa postiluukusta.

talous

Esimerkiksi huonekalu- ja kodinkoneliikkeet ovat jo pitkään myöntäneet luottokortteja. Nykyään kortin voi saada jo vaikkapa morsiusliikkeestä.

Asiasta vain harvemmin puhutaan sen oikealla nimellä. Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen sanoo, että monesti esimerkiksi korotonta maksuaikaa mainostettaessa ei käy ilmi, että kyse on luottokortista.

- Varsinaisessa kaupankäyntitilanteessakin on saattanut käydä niin, että kuluttaja allekirjoittaa sopimuksen, eikä vieläkään ole ymmärtänyt, että hän saa luottokortin kertaluottojärjestelyn sijaan. Sitten tulee luottokortti yllätyksenä kotiin ja aletaan pähkäillä, miten toimitaan, Peltonen kertoo.

Anja Peltonen harmittelee sitä, että luottoa ei juuri voi ottaa kertatarpeeseen, vaan mukana tulee kaupan väreissä kiiltelevä Visa, Mastercard tai muu vastaava. Kun lompakkoon kertyy nippu luottokortteja, asettaa se haasteita taloudenpidolle.

- On vähän hassua, että on päällekkäisiä Mastercardeja ja Visoja, koska se vaati jo aika tavalla hallintaa sitten, Peltonen pohtii.

Myös pankit ovat markkinoineet luottokortteja melko aggressiivisesti. Anja Peltosen mukaan pankkikorttia halajavan on sitä monesti pakko erikseen kysyä, ensin tarjotaan luottokorttia.

- Ja se näkyy myös kuluttajien meille kirjoittamissa viesteissä. He tuntevat itsensä, eivätkä halua sen takia ottaa luottokortteja. Tämä tuntuu jotenkin unohtuneen näiltä markkinointi-ihmisiltä. Annoimmekin viime vuonna pankeille palautetta tästä markkinointitavasta, Peltonen kertoo.

Kaupat haluavat eroon käteisrahan käsittelystä

Liikkeen myöntämä luottokortti käy maksuvälineenä siinä kuin pankinkin myöntämä, vaikka kortissa komeilevan logon on epäilemättä tarkoitus ohjata ostot juuri tiettyyn liikkeeseen.

Kauppojen tavoitteena on päästä eroon käteisrahan käsittelystä, josta koituu kaupoille muun muassa kuljetuskustannuksia.

Esimerkiksi tavarataloketju Stockmann on juuri vaihtamassa kanta-asiakaskorttejaan Stockmann Mastercardeiksi. Markkinointivaiheessa asiakkaille on jopa lähetetty valmiiksi täytettyjä luottokorttihakemuksia.

Markkinointijohtaja Maaret Kuisma puolustautuu sillä, että tällaisen kirjeen saaneilla on Stockmannilla jo luotollinen tili. Kuisma vakuuttaa, ettei ainakaan Stockmann yritä tyrkyttää luotolla maksamista.

- On sitten ihan eri asia, että kuinka kallista on esimerkiksi käteisellä rahalla maksaminen verrattuna muovilla maksamiseen. Siitähän tässä on kysymys vain, että miten sujuvimmin, edullisimmin ja turvallisimmin tämä maksaminen hoituu, Kuisma toteaa.

Lähteet: YLE Uutiset