70-luvun taide ei ollut pelkästään poliittista

Taidemuseo Tennispalatsin Oudon lähellä -näyttely esittelee 150 teoksen voimin myös arkisemman ja hellemmän puolen kotimaisesta taiteesta.

kulttuuri

Näyttelyyn tutustui 40-luvulla syntynyt taidemaalari Olavi Pajulahti, jonka työ on mukana näyttelyssä.

- Tässä näyttelyssä ei ole poliittisimpia kuvia, joita muistan 70-luvulta. On hellyttäviä ja intiimejä töitä sekä esittävää kuvaa. Poliittisempia teoksia on kuitenkin vähemmän, Pajulahti tarkastelee näyttelyn sisältöjä. "Siveltimenvedot viestivät tekemisen innosta" Olavi Pajulahden mukaan 70-luvulla tehtiin ylipäänsä paljon muutakin kuin työläiskuvauksia: aikakausi oli suomalaisen taiteen kannalta monipuolinen, ja moni taiteilija haki uusia ilmaisukeinoja esimerkiksi pop-taiteesta. Mutta minkä teoksen Pajulahti nostaisi kuvaamaan parhaiten 70-luvun tunnelmaa näyttelyn 150 teoksen joukosta? - Markku Keräsen työ, jossa nuori, uhmakas maalaispoika repii paidan auki. Siitä näkee ihan jo siveltimenvedoista, että taiteilijalla on intoa mukana tekemisessä, Pajulahti tulkitsee. Näyttelyn nimi on 1970-luku - Oudon lähellä. Pajulahden mukaan ilmaisussa on jonkin verran perää. - Ehkä 70-luku on siinä mielessä oudon lähellä, että nykyajan nuoret taiteilijat nostavat myös esiin yhteiskunnallisia ongelmia ja puuttuvat niihin hieman 70-luvun hengessä. Tosin tässä näyttelyssä se 70-luvun suomalaisen taiteen poliittisin ja repäisevin kärki puuttuu. Pajulahti muistaa repäisevinä teoksina Rauni Liukon Ruuhkaratikat ja kävelevät tarhalapset. - Hänen installaatiomaiset lasikuituveistoksensa sykähdyttivät. Tässä Tennispalatsin näyttelyssä on lähinnä maalauksia ja grafiikkaa. Toivottavasti joskus tehdään uusi 70-luku -näyttely, jossa nämä muut puolet olisivat myös mukana, Pajulahti toteaa. Näyttely on esillä Taidemuseo Tennispalatsissa 16.11. saakka. Radion kulttuuriuutiset