Mediakoulu opettaa lapsia ymmärtämään uutisia

Turussa Wäinö Aaltosen koulussa oppilaat tekevät perinteisen opetuksen ohella paljon työtä verkkoympäristössä. Tarkoitus on kannustaa oppilaita itsenäiseen työskentelyyn ja kehittää heidän medialukutaitoaan.

Koulutus ja kasvatus
Wäinö Aaltosen mediakoulu
Wäinö Aaltosen koulussa lapset opettelevat tiedon etsimistä ja mediakriittisyyttä tietokoneiden avulla. Yle / Johanna Kasvinen

Wäinö Aaltosen koulu muuntuu ensi syksystä alkaen kokonaiseksi mediakouluksi. Jo nyt esimerkiksi ekaluokkalaiset opetetaan tarkastelemaan nettiä ja uutisia kriittisellä silmällä.

Ekaluokkalaisten koulupäivä alkaa usein iloisella tietokone-laululla. Lapset oppivat laulun avulla netin vaaroista ja ymmärtämään, mitä mediassa tapahtuu.

Uutiset herättävät esimerkiksi jo 7-vuotiaassa Veetissä kysymyksiä.

- Sillon kun oli katastrofi tuol Japanis, ku oli maanjäristys, ni kysyin siit äidiltä. Ei mua pelottanut, paitsi jos oisin ollu japanilainen, kuvailee reipas ekaluokkalainen Veeti.

Veetin äiti halusi poikansa mediapainotteiseen kouluun, jotta Veeti pystyisi itsenäisesti hahmottamaan ja ymmärtämään, mitä uutisissa sanotaan.

Lapset ovat kauhean vastaanottavaisia kaikenlaisille uutisille. Heidän pitää oppia lukemaan ne niin, että turhilta väärinkäsityksiltä vältytyään.

- Ajattelimme, että siinä olisi jotain uutta opittavaa Veetille. Medialukutaito on hyödyllinen taito oppia ihan pienestä alkaen. Lapset ovat kauhean vastaanottavaisia kaikenlaisille uutisille ja heidän pitää oppia suodattamaan ja lukemaan uutiset niin kuin ne ovat ja oikeasta lähteestä niin, että turhilta väärinkäsityksiltä vältytyään, Veetin äiti Hanna Stengård-Nybom kertoo.

Oppilaalla on vastuu oppimisesta

Wäino Aaltosen koululla kaikilla kolmannesta luokasta ylöspäin on miniläppärit käytössä. Oppilailla ei tunnu olevan mitään sitä vastaan, että perinteiset kirjat ja vihot ovat jäämässä pienempään rooliin.

- Passiiviset oppilaat, jotka ovat ehkä vähän jo syrjäytymässä perinteisestä työtavasta ja jättävät tehtäviä tekemättä ja muuta, niin heidän kanssaan on huomattu, että tällä mediatyötavalla työt tulee paljon paremmin tehtyä. Aikataulut pitävät paremmin ja työn jälki on parempaa, kuvailee koulun vararehtori Henri Littunen.

Medialuokassa oppilas on itse päävastuussa tiedon etsimisestä ja rajaamisesta.

- Keskeinen tavoite on, että oppilas ottaa itse vastuuta omasta oppimisesta ja että tiedon hakeminen ja strukturointi sekä pohdinta, kriittinen pohdinta erityisesti, lisääntyy pikkuhiljaa, Littunen sanoo.