Kuljetustuen kohtalo huolettaa Tornionjokivarressa

Selvityksen mukaan tuki ei toteuta aluepoliittisia tavoitteita, koska se on niin pieni ja sillä on merkitystä vain muutamille toimijoille.

kuljetustuki
Tuotantopäällikkö Pertti Pirttikoski. Taustalla YBT:n rekka.
Ylitornion Betonituote oy

Kuljetustuen kohtalo huolettaa Tornionjokivarren yrittäjiä. Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan tuella ei ole positiivisia vaikutuksia. Länsi-Pohjan yrittäjien mukaan näkemys on alueiden kannalta kestämätön.

Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan tuki ei toteuta aluepoliittisia tavoitteita, koska se on niin pieni ja sillä on merkitystä vain muutamille toimijoille. Lisäksi yritysten tukeminen ei edistä rakenteiden muutosta.

Länsi-Pohjan yrittäjät pitävät tukea perusteltuna, koska ruotsalaiset saavat sitä, mikä vaikuttaa kilpailuun. TEMin selvityksen tehnyt teollisuusneuvos Matti Pietarinen kuitenkin myöntää, että ulkomailta tuleva kilpailu on peruste tuen myöntämiselle.

Tuen leikkaus hyödytti ruotsalaisia

Toisaalta tukea on jo leikattu, minkä vuoksi esimerkiksi Ylitornion Betonituote on hävinnyt tarjouskilpailuja.

Olemme nyt hävinneet urakoita Pohjois-Ruotsin kaivoskuljetuksiin.

Juha Alapuranen

YBT:n toimitusjohtaja Juha Alapuranen kertoo esimerkkinä, että Tromssan toimituksiin valtakunnan rajan takana Ruotsissa toimivat yrittäjät saavat 40 prosenttia kuljetustukea 400 kilometrille. Alapurasen mukaan he ovat aikaisemmin saaneet Kilpisjärvelle asti 11 prosenttia, mutta leikkauksen jälkeen 4,4 prosenttia.

- Melkein ei kannata enää hakea. Samalla lailla olemme nyt hävinneet urakoita Pohjois-Ruotsin kaivoskuljetuksiin. Meillä on kova kisa Keski-Ruotsin yritysten kanssa ja heillä on aika merkittävässä asemassa todella merkittävä kuljetustuki Ruotsin puolella, sanoo Juha Alapuranen.

Suomessa kuljetustukea on myönnetty tälle ja ensi vuodelle yhteensä 10 miljoonaa euroa. Maan hallitus sopi kehyspäätöksessä yritystukien säädösten korjauksesta, mikä voi teollisuusneuvos Matti Pietarisen mukaan tarkoittaa myös kuljetustukien käsittelyä.

Lähteet: Yle Perämeri