Traktoritarinoita: Seppälän tilan Farmall

Vuonna 1937 Kyösti Kallio valittiin presidentiksi ja Martti Ahtisaari syntyi, Hitler haaveili elintilasta, Suomessa säädettiin kansaneläkelaki ja Kansaneläkelaitos aloitti toimintansa, Tampere voitti Hämeenlinnaa vastaan käydyn hiihto-ottelun, Lammin yhteiskoululle valmistui oma koulutalo - ja kesä oli huomattavan lämmin. Vuonna 1937 valmistui Yhdysvalloissa Farmall F12-traktori, joka löysi pysyvän kotinsa Hämeenlinnan Lammin Hietoisista, Seppälän tilalta.

traktorit
Farmall F12 sekä omistajansa Raija ja Jaakko Kankaanpää
Farmall F12 sekä omistajansa Raija ja Jaakko KankaanpääYLE / Nina Keski-Korpela

Seppälän tilan pihapiiri on kuin vanhoista Suomi-filmeistä. Punaisesta kaksikerrosaitasta löytyy kaiverrus, joka kertoo sen pystytysvuodeksi 1808. Vanhaa esineistöä on tallella runsaasti, aidosta koivuntuohi-mämmiropposesta isoihin tiinuihin ja työvälineisiin.

Talonväki, eli Raija ja Jaakko Kankaanpää, arvostaa esi-isien kätten töitä ja hiljaista tietoa, joka tietää senkin, miten tehdään kunnon puuharava. Varsi pitää olla haapaa, sillä se on pehmeä käsille, piikit taas pihlajaa, koska se joustaa ja kestää, ja niitä yhdistää koivuinen - eli vahva ja kestävä - lapaosa.

Perinne pitää arvonsa, mutta aikanaan Raijan isä Eino osoitti avarakatseisuutta, kun hankki taloon sen ensimmäisen traktorin. Punainen Farmall F12 Special on tullut aikanaan Amerikasta Tukholmaan maatalousnäyttelyyn ja sieltä Seppälän tilalle. Traktori on näytellyt merkittävää osaa talon toimeentulossa, koska se on säästänyt selvästi työvoimaa peltotöissä.

Talon tytär Raija arvelee, että osa pelloista on niin aukeita, että siellä oli varmaan raskasta kyntää hevosen perässä. Siinä traktori helpotti, samoin myllyn ja puimakoneen pyörittäjänä. Yksisiipinen alkuperäinen aura on säilynyt niin ikään ja on nyt kiinni Farmallin perässä. Tosin traktorilla ei enää ajeta peltotöitä vaan korkeintaan pihalla rinkiä, nauraa Jaakko Kankaanpää. Saattaapa traktori tosin löytää itsensä esiltä vielä jossain muuallakin, jos sopiva paikka löytyy.

Entisöinnissä riittää työtä

Vuosi sitten löytyi maalari Teuvo Aaltonen, joka purki sen osiin, hiekkapuhalsi, pohjamaalasi ja laittoi alkuperäisen värin päälle. Värimalli saatiin öljypohjasta, joka oli jäänyt ruosteelta suojaan, öljyn peittoon. Tämä lienee ainoa tällainen kolmipyöräinen malli Suomessa, arvelee Kankaanpää.

Alkuperäinen varaosa- ja huoltokirja on edelleen säilynyt talossa, ja siitä olikin apua traktorin entisöinnissä. Uusi Farmallin ratti hankittiin Amerikasta murtuneen ratin tilalle tuttavien avustuksella.

Magneeton vipu käynnistysasentoon, starttipilottia ja sitten kammesta veivaamalla otettiin pieni ääninäyte. Kunnon puksutusta ei saatu aikaan, koska käymiseen tarvittavaa moottoripetroolia ei enää oikein saa mistään. Se pitää sekoittaa itse, kertoo Kankaanpää.

– Tämä on pala historiaa, mikä taloon kuuluu. Jos tätä on edelliset sukupolvet säilyttäneet, niin säilytän minäkin. Ja kun ostaa Farmallin, saa talon mukana, se pysyy täällä. Sitä ei myydä siis mistään hinnasta, kertovat Kankaanpäät.

Lähteet: YLE Häme / Nina Keski-Korpela