Bussien runkoliikennettä parannetaan

Tampereen bussiliikenne siirtyy ensi maanantaina talviaikatauluihin. Runkoyhteyksiä on pyritty vahvistamaan muun muassa kahdella kokonaan uudella linjalla.

Tampere
Ihmisiä nousemassa bussiin numero 2 Keskustorilla, kesä.
YLE / Petri Aaltonen

Bussi 11 ajaa Härmälästä Raholan kautta Kalkkuun ja linja 37 Leinolasta Sammonkadun kautta Keskustorille. Kilpailutettuja linjoja 2 ja 15 hoitavat jatkossa Länsilinjat ja Paunu.

Uusien linjojen lisäksi vuorotarjonta kasvaa alkavalla talvikaudella linjoilla 1, 6, 18, 19, 26, 29 ja 30. Tarjonta vähenee linjalla 8.

Linjan 19 reitti on muutettu kulkemaan Luhtaankatua Pappilan läpi. Sen liikenne on porrastettu linjan 29 kanssa kaupunkilaisia kiukuttavan peräkkäinajon välttämiseksi. Linjapari tarjoaa jatkossa arkisin 10 minuutin vuorovälin Epilän ja Koilliskeskuksen välille.

Valtion raha vuorolisäyksiin

Valtion ensi vuoden budjetista on tulossa jälleen tukea suurten kaupunkien joukkoliikenteelle. Tampereella rahat näkynevät jatkossakin vuoromäärissä, sanoo kaupungin joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita.

- Tämän syksyn toimista huolimatta tarjonnan lisääminen on tärkein painopiste jatkossakin. Uuden matkakorttijärjestelmän käyttöönotto antaa myös mahdollisuuksia uusiin lipputuotteisiin. Niillä tiettyjen kohderyhmien hintoja saatetaan alentaa valtion tuen turvin.

Kovan kasvun takan ainakin toistaiseksi

Viime vuonna Tampereen joukkoliikenteen matkustajamäärät kasvoivat yli viisi prosenttia, mutta lama on lohkaissut kasvuvauhdista osansa.

- Vielä on vaikea sanoa tarkasti, kuinka pahasti taantuma on vaikuttanut, mutta viime vuoden tapaista lisäystä ei ole tulossa. Hieman plussan puolella ollaan kuitenkin edelleen, sanoo Mika Periviita.

- Työmatkaliikenteen väheneminen luonnollisesti näkyy meillä, mutta toisaalta ihmiset haluavat taantuman aikana säästää, ja se taas lisää bussimatkustusta.

Rajaseutujen palvelutaso huolestuttaa

Tampereen rajaseuduilla asuvia ovat ärsyttäneet yhteistariffiliikennöitsijoiden vuorovähennykset. Esimerkiksi Pohtolankadun seutu Länsi-Tampereella on pitkälti Länsilinjojen hoitaman Siivikkalan seutuliikenteen varassa.

Joukkoliikennepäällikkö Mika Periviidan mukaan ongelma on tiedossa.

- Syksyn aikana pohdimme, miten näiden alueiden palvelut turvataan. Nythän matkustajamäärät ovat olleet vuoroheikennyksistä kärsineille alueilla melko pieniä, mutta toki kaupungin tavoitteena on lisätä palveluja sielläkin, Mika Periviita sanoo.

Kilpailutus jatkuu

Viimeksi Tampereella on kilpailutettu Rauhaniemestä Pyynikintorille kulkeva linja 2 ja Kaukajärveltä Nekalan kautta Keskustorille ajava 15. Kakkosta alkaa talviaikataulujen myötä hoitaa Länsilinjat ja linjalla 15 nähdään jatkossa Paunun autoja.

Kaikkiaan Tampereen bussiliikennetarjonnasta on nyt kilpailutettu noin 15 prosenttia. Joukkoliikennepäällikkö Mika Periviidan mukaan kilpailutus jatkuu pitkän tähtäimen suunnitelman mukaisesti.

- Alunperin vuonna 2007 mietittiin, että silloisesta vuorotarjonnasta oltaisiin voitu kilpailuttaa 40 prosenttia. Mutta näkisin, että 10 vuoden kuluttua jo yli puolta Tampereen linjoista voisi hoitaa sopimusliikennöitsijä.

Lähteet: YLE Tampere / Juha Kokkala