Eemeli on Mika Kallion jalanjäljillä

Ratamoottoripyöräily elää uutta tulemista. Kuljettajien lukumäärä on lamasta huolimatta kasvanut ja nuoria lupauksia on nousemassa esille. Yksi lajin suurlahjakkuuksista on vasta 12-vuotias Eemeli Lahti.

ratamoottoripyöräily
Eemeli Lahti
Eemeli ja työkalu, Hondan 125-kuutioinen ratapyöräYLE / Juha-Petri Koponen

Nimensäkin mukaisesti lahtelainen miehenalku ajaa ensimmäistä kauttaan 125-luokan SM-sarjaa, ikänsä ja kevyen kokonsa takia erikoisluvalla.

- Ensimmäinen kausi on tutustumista, mutta ihan hyvin on tullut pisteitä, Eemeli toteaa. Räyskälässä Lopella viikonloppuna ajetussa kisassa Eemeli oli kahdeksas.

Isä Marko Lahden mukaan menestys on ollut parempaa kuin on odotettu. - Meidän pyörä on vakio kun muilta löytyy virityksiä, joten siihenkin nähden poika on ollut nopea, toteaa ylpeä isä.

Aki Ajo kummisetänä

Nuorten esiinmarssin taustalla on ennenkaikkea valkeakoskelainen, kilpatalliaan vetävä Aki Ajo. Hänen ideoiman juniorisarjan, MiniGP:n kautta on noussut lupauksia, kuten hänen oma poika Niklas. Vasta toista kauttaan 125-luokassa ajava 14-vuotias kuski varmisti Räyskälässä Suomen mestaruuden - kaikkien aikojen nuorimpana kuskina.

- Ensi kaudella olisi tarkoitus ajaa jotain ulkomaan sarjaa ja parantaa vauhtia sitä kautta, Niklas Ajo kertoo. Huhujen mukaan nuorukainen olisi siirtymässä Saksan radoille.

Laji kaipaa mediaa

Ratamoottoripyöräilyssä kuljettajamäärä on kasvanut viime vuosina Suomessa. Lama on vaikeuttanut ulkopuolisen rahan eli sponsorien saamista, mutta muutoin tallit satsaavat lajiin. - Varikon siisteydestä ja julkisivusta näkee, että ollaan menty ammattimaisempaan suuntaa, iloitsee kattojärjestön Suomen Road Race Ajajat ry:n puheenjohtaja Jani Partanen.

SM-kisoista näytetään koosteita Urheilukanavalla, mutta muutoin laji on yhä vieras suurelle yleisölle. Mika Kallion ja Ajon tallin menestys on herättänyt kiinnostuksen lajia kohtaan, mutta median kiinnostus kotimaisia sarjoja kohtaan on ollut laimeaa.

- Olisi toivottaa, että medianäkyvyyttä tulisi lisää, sillä onhan kyse maailmanlaajuisesti supersuositusta urheilumuodosta, joka vetää valtavasti katsojia, Partanen harmittelee.

Eemelille virityspalikkaa

Eemeli Lahden tähtäin alkaa olla hyvin sujuneen debyyttikauden jälkeen jo ensi vuodessa. - Kalustoon on tarkoitus satsata nykyistä enemmän. Viritysosia pitäisi laittaa pyörään ja siksi on ehkä palkattava mekaanikko, sillä oma osaaminen alkaa loppuu kesken, toteaa Eemelin isä Marko Lahti, joka hoitaa niin tallipäällikön, autonkuljettajan kuin mekaanikonkin virkaa.

- Kukaties poika vielä joku päivä ajaa kuninkuuslajissa, MotoGP:ssä, Marko paljastaa haaveensa puolileikillään.

Vai onkohan isä sittenkin varsin tosissaan?

Lähteet: YLE Juha-Petri Koponen