Kesäkilot karisevat kuntosalilla

Kuntosalilla käyntiä ei voi jättää väliin ainakaan sillä verukkeella, että on kylmä ja syksyinen sää. Juoksumatto tai kuntopyörä kun eivät vaadi kesäkelejä. Mitä siis kunto-ohjaaja suosittelee kesämakkaroiden sulattamiseksi?

kuntoliikunta
Spinning eli ohjattu kuntopyöräily on yksi viime vuosien uutuuslajeista.YLE / Tytti Rintanen

Syksyn tullen kuntosaleillakin alkaa vilinä, kun kesän grillikauden aikana kertyneistä kiloista halutaan eroon. Parhaiten rasva palaa aerobisessa liikunnassa, eli vaikka juostessa tai pyöräillessä.

- Meillä pulssia nostattavaa aerobista liikuntaa edustavat ryhmäliikuntatunnit, joita löytyy moneen lähtöön. Lisäksi omatoiminen juoksu- tai pyöräilyharjoittelu kuntosalilla polttaa rasvaa, ohjeistaa ryhmäliikuntaohjaaja Mika Valkama Porihallin kuntosalilta.

Kuntoilun suosio vaihtelee sykleissä

Syksyn kuntokuurin kaltaisia piikkejä kävijämäärissä aiheuttavat myös uuden vuoden lupauksen ja kesän odotus toukokuussa. Kesään nähden kävijämäärä nousee huomattavasti syksyn tullen.

- Uusi mukava ilmiö on se, että kaveriporukat ja työporukat lähtevät yhdessä kuntoilemaan, Mika Valkama kertoo.

Kuntosalilla reippailee hyvin kirjavaakin porukkaa. Ikähaarukka on laaja: 15-vuotiaista aina ikäihmisiin asti. Myös kuntoilijoiden kunto ja lähtötaso vaihtelee paljon, sillä mukana on huippu-urheilijoita siinä missä sunnuntaikuntoilijoitakin.

Lähteet: YLE Satakunta