Huippu-urheilijan resepti: Aikaa, harjoittelua ja pihaleikkejä

Sopivan ruumiinrakenteen lisäksi huippu-urheilijaksi kehittymiseen vaikuttaa paljon se, miten harjoitellaan ja liikutaan ennen kaikkea lapsuudessa ja nuoruudessa.

Kotimaa
Urheilulääkäri valmentaja Harri Hakkarainen
Yle

Urheilulääkäri ja valmentaja Harri Hakkarainen on huolissaan suomalaislasten valmentajien kokemuksen puutteesta. Hakkarainen on yksi tuoreen Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet -kirjan kirjoittajista.

- Useissa lajeissa aloittelevia lapsia valmentaa aloitteleva valmentaja. Hänellä ei aina ole käsitystä siitä, mitä kussakin ikä- ja kehitysvaiheessa olisi hyvä tehdä. Silloin voidaan tehdä virheitä, jotka johtavat huonoihin tuloksiin tai jopa terveysriskeihin, sanoo Hakkarainen.

Huippu-urheilijat käyvät harvinaisiksi

Potentiaalisten huippu-urheilijoiden määrä Suomessa on Hakkaraisen mukaan vähissä. Meillä on vähän lapsia, ja elämäntapamme ovat sellaisia, että lajien huiput vähenevät.

- Lapset ja nuoret käyvät urheiluseuraharjoituksissa saman verran tai jopa enemmänkin kuin 70- ja 80-luvuilla. Mutta seurojen ja koululiikunnan ulkopuolella tehtävä liikkuminen on vähentynyt. Television ja tietokoneen edessä vietettävä aika vie hetkiä pihapeleiltä, Hakkarainen sanoo.

Lapsen pitäisi liikkua 18 - 20 tuntia viikossa huipputasolle päästäkseen. Urheilevat suomalaislapset liikkuvat keskimäärin 13 - 14 tuntia.

- Urheiluseuraharjoituksia on riittävästi. Seuraharjoittelun ulkopuolella ei kuitenkaan tehdä omaehtoista liikkumista, minkä takia tuntimäärä jää pieneksi.

Lapsilla yli puolet viikon liikuntamäärästä tulisi olla omatoimista liikkumista, kuten välituntipelejä ja kouluun ja harrastuksiin kävelyä.

Lajikokeilut kunniaan

Monipuolisuus liikunnassa olisi tärkeää lapsen kehitykselle. Tiettyyn lajiin keskittyminen liian aikaisin ei ole hyväksi.

- Monet seurat ovat nykyään yhden lajin seuroja. Kun lapsi harrastaa vain tiettyjä lajeja, hänen kehonsa voi kehittyä hyvin yksipuolisesti, Hakkarainen sanoo.

Hakkarainen muistuttaa, että uusia lajeja ei aina tarvitse kokeilla seuran ohjauksessa: omatoimiset kokeilut pihapiirissä ovat yhtä tärkeitä.

Hakkarainen ei usko, että kotimaiset huippu-urheilijat olisivat katoamassa kokonaan.

Potentiaalisten huippu-urheilijoiden tulee kuitenkin antaa kehittyä rauhassa.

- Urheiluvalmennus on monien vuosien prosessi, jossa vähitellen lisätään harjoitusmääriä. Tulosten hakemisessa ei kannata pitää turhaa kiirettä, Hakkarainen neuvoo.

Lähteet: YLE Uutiset