Saksalaisyhtiö aloittaa rahtikuljetukset sulaneella Jäämerellä

Saksalainen laivanvarustamo Beluga Shipping on lähettänyt kaksi rahtilaivaa Siperian pohjoispuolitse kulkevalle koillisväylälle. Kyseessä olisivat ensimmäiset rahtilaivat, jotka kulkevat väylän läpi yhden kesän aikana.

Ulkomaat
Jäämeren rantakivikko. Aallot lyövät rantaan. Pilvinen sää.
JäämeriYLE / Juha-Pekka Inkinen

Laivojen on määrä kulkea Venäjän Kaukoidästä, Vladivostokista Murmanskiin. Matkalla ne tuovat rahtia Novyi Portin satamaan.

Koillisväylän läpi purjehtimista yritti ensimmäisen kerran suomalaissyntyinen, Ruotsiin muuttanut tutkimusmatkailija Adolf Erik Nordenskiöld vuonna 1878. Hänen Vega-laivansa joutui matkalla jäiden saartamaksi ja pääsi perille vasta seuraavana keväänä.

Vuonna 1940 saksalainen laivaston alus, apuristeilijä Komet pääsi väylän läpi neuvostoliittolaisen jäänmurtajan avustamana. Myös suomalainen öljylaiva Uikku onnistui purjehtimaan väylän läpi vuonna 1997.

Nyt varustamo uskoo, että ilmastonmuutos on sulattanut väylää tarpeeksi, että historiallinen matka voidaan tehdä. Venäjän valtio on hyväksynyt matkan ja luvannut myös jäänmurtaja-apua yllättävien jääesteiden voittamiseen. Rahtilaivat ovat tosin itsekin vankasti jäävahvisteisia.

Tavallisesti rahtilaivat kulkevat Euroopasta Venäjän Kaukoitään Välimeren ja Suezin kanavan kautta. Koillisväylän käyttäminen lyhentäisi matkaa yli 5 000 kilometriä, mikä säästäisi kustannuksia ja vähentäisi laivojen päästöjä. Koillisväylällä ei myöskään ole merirosvojen vaaraa, kuten Somalian edustalla.

Lähteet: DPA