1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Taantumassa ostoskoriin tarttuu reilun kaupan sijaan halpatuotteita

Kun nälkä kurnii vatsassa, saavat eettiset arvot väistyä kukkaron sanelemin ehdoin. Suurimpien kauppaketjujen mukaan taantuma ohjaa kuluttajan ruokaostoksia. Ostoskoriin otetaan ennemmin edullinen kuin eettinen tuote.

Kuva: YLE

Luomutuotteen sijasta valitaan kotimainen vihannes ja reilun kaupan tuotteen sijasta vastaava edullisempi tuote. Silti reilun kaupan kokonaismyynti kasvaa edelleen, vaikka ei yhtä rajusti kuin edellisvuosina.

- Taantuma näkyy osalla kuluttajista, mutta ei kaikilla. Tällä hetkellä perustuotteet ja halpatuotteet ottavat hieman enemmän osuuksia kuin aikaisemmin ja se verottaa reilun kaupan ja luomutuotteiden menekkiä, sanoo Suomen lähikaupan tuotehallinnasta vastaava johtaja Jussi Tolvanen.

Vaikka ostopäätöksissä korostuu nyt hinta enemmän kuin aikaisemmin, on reilulla kaupalla ja luomutuotteilla yhä kannattajansa.

- Ne jotka ovat sitoutuneet kestävään kehitykseen, pitävät kyllä eettisestä ajatusmaailmasta ja vastuullisesta ostamisesta edelleen kiinni lamankin aikana, sanoo Tolvanen.

Valikoimajohtaja Ilkka Ala-Rotu SOK:lta kertoo niin ikään taantuman puraisseen eettistä ruokakoria.

- Vielä viime vuonna reilun kaupan osuus kasvoi meillä 40 prosenttia. Tänä vuonna näyttää siltä, että jäämme pakkasen puolelle. Uskon kuitenkin, että tilanne muuttuu, heti kun talous kohenee.

Kasvua uusissa tuoteryhmissä

Suomalaiset ovat kolmanneksi innokkaimpia reilun kaupan käyttäjiä maailmassa. Viime vuonna reilun kaupan kokonaismyynti oli 54,5 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli peräti 57 prosenttia. Nyt kasvua ei ole ainakaan elintarvikepuolella näkyvissä.

Sen sijaan uudet tuoteryhmät kertovat, että suomalaisilla on yhä halua eettisiin valintoihin ja vaikuttamiseen.

- Reilu kauppa kasvaa etenkin uusissa tuoteryhmissä, viinissä, puuvillassa ja kukissa. Alkuvuoden osalta uskallan veikata jopa 200 prosentin kasvua joissakin ryhmissä, sanoo toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä.

Reilun kaupan uusiin ryhmiin kuuluu esimerkiksi 7 erilaista Alkossa myytävää viiniä, Finlaysonin lakanoissa ja pyyheliinoissa sekä Nanson puseroissa käytettävä puuvilla ja tavallisissa ruokakaupoissa myytävät leikkokukat. Kaikkiaan reilun kaupan tuotteita on myynnissä 1 200, niistä 500 kuuluu puuvillaryhmään.

- Nämä uudet ryhmät kertovat selvästi sen, että suomalaiset ovat ottaneet eettisen ostamisen asiakseen.

Virtaintorppa ei usko, että ihmiset unohtaisivat lamankaan aikana reilua kauppaa tai luomutuotteita.

- Vaikka kasvua ei ole, ei ole nähtävissä laskuakaan. Ne, jotka ovat olleet tähänkin saakka sitoutuneita, tekevät edelleen valinnat eettisillä perusteilla. Reilun kaupan banaanin popsijat syövät edelleen mieluiten reilun kaupan banaania, sanoo Virtaintorppa.