Kilpailu yleisöistä kiristyi kesän festareilla

Kisa artisteista ja yleisöstä kiristyi kesän festari- ja konserttisumassa. Isoja keikkoja ja erikokoisia festareita järjestettiin ennätysmäärä. Taloustaantuma vähensi kuitenkin yritysten sponsorirahoja.

Kuva: YLE / Mari Itkonen

Levy-yhtiö ja tapahtumajärjestäjä Fullsteam Records & Agencyn toimitusjohtaja Johannes Kinnunen arvioi, että yritykset ovat kiristäneet kukkaronyörejään tapahtumasponsoroinnissa. Kinnusen mukaan yritykset kohdentavat tällä hetkellä rahojaan tapahtumamarkkinoinnin sijaan muihin mainoskampanjoihin.

Madonnan ja Metallican tähdittämä ennätysvilkas keikkakesä söi esimerkiksi Ankkarockin kävijämäärää. Vaikka yleisömäärissä päästiin tavoitteeseen, Ankkarockin avauspäivän kävijämäärä jäi puoleen huippuvuosista.

Isoja keikkoja riittänee Suomeen asti jatkossakin, sillä levymyynnin hiipuessa artistien täytyy hakea lisätuloja keikkamyynnistä sekä oheistuotteista. Fullsteamin Kinnunen toivoo kuitenkin uusia yrittäjiä myös festarikentälle.

- Isoja yleisfestareita ei varmaan enää mahdu. Vaikka rapfestivaaleja on, niin yksi sellainen mahtuisi vielä ihan mainiosti. Myös Flow Festivalille kaivataan haastajaa, Kinnunen sanoo.

Ensi kesän ykkösbändiä etsitään jo

Vaikka tämän kesän festariteltat on juuri saatu varastoon, suuntaavat festarijärjestäjät katseen jo eteenpäin. Ensi kesän ykköshitin ennustaminen on jo täydessä käynnissä. Kinnunen sanoo, että artistikiinnitykset ovat vuosi vuodelta aikaistuneet. Ensimmäisiä kiinnityksiä tehdään jo alkusyksystä.

- Enää ei voi odottaa ja katsoa, mikä on ensi huhtikuussa listaykkönen. Sen keikat on varmasti myyty jo hyvissä ajoin, Kinnunen toteaa.