1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikennevalot

Lahdessa liikaa liikennevaloja?

Ammattiautoilijat toivovat parannuksia Lahden liikennevaloihin. Vaikka pääsääntoisesti valoihin ollaan tyytyväisiä, esim. Mytäjäisten risteyksen valo-ohjaus kismittää. Bussikuskien mielestä valoristeyksiä alkaa olla jo liikaa.

Kuva: Antti Mälkönen / Yle

- On joitain alueita, esim. Lahden linja-autoaseman ympäristö, jossa valoja on turhankin tiheässä, toteavat linja-auton kuljettajat Jani Tenhunen ja Janne Järvinen Koiviston Autosta.

Kuljettajien mielestä valojen rytmitys on myös paikoin liian hätäinen ja liikenne menee sumppuun.

- Mytäjäisissä vihreä aalto on liian lyhyt liikennemääriin nähden, kuskit huomauttavat.

Bussien liikenteenohjausta odotellessa

Lahteen suunnitteilla oleva linja-autojen liikennevalo-ohjausjärjestelmä viivästyy. Kaupungin liikenneinsinööri Unto Räty kertoo, että usean kaupungin kanssa yhteistyönä toteutettavan hankkeen toimintaohjeiden laadinta kestää arvioitua kauemmin.

Rädyn mukaan järjestelmän rakentaminen alkaa aikaisintaan ensi vuonna. Liikenneohjausjärjestelmä mahdollistaa valojen vaihtumisen linja-auton lähestyessä valoristeystä.

Bussikuskit ovat mielissään tekniikan kehittymisestä. - VT24:llä Mukkulassa on raskaan liikenteen tunnistavat valot ja ne toimivat mainiosti. Sujuva kulku liikennevaloissa helpottaa varmasti myös aikatauluissa pysymistä, toteaa linja-autokuljettaja Jani Tenhunen.

Valot vilkkuvat autiolla kaduilla

Taksikuskeja eniten kummastuttaa liikennevalojen palaminen varhain arkiaamuisin. - Liikennettä on vähän, jos laisinkaan, silti kuski istuu autossa valoissa ja odottaa, toteaa taksiautoilija Jimi Sutinen.

Liikenneinsinööri Unto Räty huomauttaa, että syynä valojen yökäyttöön on lainsäädäntä, joka velvoittaa, että pääsääntöisesti valojen on oltava päällä. Rädyn mukaan valoista ei enää nykyisin edes liiemmin tule valituksia.

Lahden Lahden Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jari Kasakkamäen mukaan valojen käyttö hiljaisia aikoina on vastoin nykyistä ilmastotietämystä. - Auton tyhjäkäyttäminen keskellä yötä punaisissa valoristeyksessä, jossa ketään muuta ei ole liikkeellä, tuskin edistää ilmastonsuojelua, Kasakkamäki huomauttaa.

Taksiautoilijakaan ei näe valojen toiminnassa suurta huomautettavaa, mutta osa valoista tuntuu bussikuskien tapaan turhilta. - Oma mielipiteeni on, että ainakin Saimaankadulla on jalankulkijoiden määrään nähden liikaa valoristeyksiä, toteaa Sutinen ja samaan hengenvetoon kiittää Saimaankadun vihreää aaltoa mallikkaaksi.

- Tosin kääntyminen Kiveriönkadulle on välillä varsin tuskaista, kun punainen nuoli on päällä turhan kauan, Sutinen lisää.