Audi-miehen kommentit voivat näkyä myynnissä

Audin myyntijohtajan Esko Kiesin naisia halventavat kommentit saattavat vaikuttaa Audin myyntiin. Helsingin kauppakorkeakoulun markkinoinnin professori Johanna Moisander uskoo, että osa asiakkaista saattaa ostaa Audin sijasta jonkin muunmerkkisen auton.

Kotimaa
Kiesi kertoi näkemyksistään Anna-lehden markkinointi- ja tiedotusalan ammattilaisille suunnatussa erikoisnumerossaan.
YLE / Mikko Kuusisalo

- Audit ovat kalliita autoja ja erityisesti tiedostavat autonostajat voivat siirtyä muihin merkkeihin. Samaan hintaan löytyy paljon muita automerkkejä, joiden maine on tältä osin puhtaampi.

Myyntijohtaja Kiesin Anna-lehden erikoisnumerossa antamat lausunnot ovat aiheuttaneet internetin keskustelupalstoilla kiivasta kirjoittelua. Osa ihmisistä moittii Kiesin kommentteja ankarasti ja toisten mielestä hänen puheensa olivat hyväksyttäviä.

- En usko, että kohu näkyy pitkään Audi-liikkeissä. Tällä viikolla osa asiakkaista, erityisesti koulutetusta väestä saattaa boikotoida Audia, mutta ensi viikolla tämä jo unohtuu, pohtii professori Moisander.

- Jos Audilta kuuluu useammin sovinistisia kommentteja, voi sillä olla vaikutusta automerkin myyntiin, jatkaa Moisander.

Kysymys pienen hetken kohusta

Bränditutkija Kirsti Lindberg-Repo uskoo, että Kiesin kommentit vaikuttavat erityisesti naisasiakkaisiin.

- Vertaisryhmän paine vaikuttaa naisiin. Naiset eivät halua muiden naisten nähden ostaa Audia, mutta varmasti miehen auton kyytiin kehdataan mennä, pohtii Lindberg-Repo.

Bränditutkija arvioi kohun olevan ohi muutamassa päivässä ja Audin myynnin palaavan normaaliksi.

- Audilla on niin vahva ja vanha brändi, ettei siihen tällainen yksittäisen ihmisen kommentti vaikuta.

Lähteet: YLE Uutiset