Volkswagen valmistaa Saksassa enemmän makkaroita kuin autoja

Saksalaisten lempilounas currywurst eli currymakkara täyttää perjantaina 60 vuotta. Euroopan suurin currywurst-tehdas Volkswagen vääntää 4,5 miljoonaa makkaraa vuodessa.

Ulkomaat
Nainen syö currywurstia
Bernd Settnik / EPA

Juhlakalua valmistetaan Saksassa lähes jokaisessa pikaruokapaikassa, mutta missään sitä ei valmisteta niin paljon kuin VW:n tehtaalla Wolfsburgissa.

Suomalaisille vieraampi currywurst on Saksassa kansallisruokaa. Currymakkara ei tarkasti ottaen ole mikään makkara, vaan se on yleisimmin viipaloitu bratwursti, jonka päällä on runsaasti currypulverilla maustettua tomaattikastiketta. Oikeaoppisesti se syödään ovaalinmuotoiselta pahvilautaselta tikulla nyppien, kaverinaan sämpylä ja ranskalaiset perunat. Tyypillisin syöjä on keski-ikäinen mies, joka ei ole dieetillä.

Currywurstin ensimmäisenä valmistajana pidetään kymmenen vuotta sitten kuollutta Herta Heuweria , joka sekoitteli nakkikioskissaan Berliinissä makkarakastikkeen joukkoon kahtatoista intialaista maustetta syyskuussa 1949.

Berliinin kaupunki on muistanut Heuweria muistomerkillä tämän urotyöstä saksalaisen ruokakulttuurin kehittäjänä.

VW syöttää currymakkaraa vuorokauden ympäri

Euroopan suurimmassa currywurst-tehtaassa Wolfsburgissa valmistetaan myös autoja - ja kumpiakin paljon. Volkswagenin 6,5 neliökilometrin tehdasalueen yhteydessä olevassa lihajalostamossa on Currywurstia tehty vuodesta 1974. Samana vuonna tuotantolinjalle ilmestyi myös VW Polo.

Tehtaan vajaat 45 000 työntekijää popsivat makkaroita jo itsekin kunnioitettavia määriä, mutta nykyään VW-Currywurst on myynnissä myös yli tuhannessa tehtaan lähistön kaupassa. Viidennes kaikista makkaroista syödäänkin tehtaan ulkopuolella. Suosion syynä ovat lähinnä tehtaan yli 60 000 eläkeläistä, jotka työvuosinaan mieltyivät makkaran makuun lähtemättömästi.

Tehtaan oma makkara on tietysti saatavilla myös kaikilla muillakin Volkswagenin saksalaisilla tuotantolaitoksella. Currywurst on myös työntekijöiden suosituin syntymäpäivälahja, sillä synttärisankarille on työkavereilla tapana tarjota lounas. Nuukalle saksalaiselle se on useimmiten currywurst.

Suomen Volkswagenin maahantuonnin henkilöauto-osaston johtajalle Lauri Haapalallekin VW-Currywurst on läpeensä tuttu.

- Monta kertaa kun olemme Wolfsburgissa, suorastaan vaadimme, että neuvotteluita voitaisiin käydä tehtaan ruokaloissa, joissa sitä saa. Kastikettahan myydään myös pulloissa, ja olen lukuisia kertoja tuonut sitä kotiin. Parhaalta currywurst maistuu paikan päällä. Kertoohan makkaranvalmistus jotakin VW:n monipuolisesta tuotannosta, Haapala toteaa naureskellen.

Perjantaina 4.9. currywurst on itse päivänsankari, ja sadat tuhannet saksalaiset seisovat taas pikaruokapaikoissa nyppimässä tuota Herta Heuwerin keksintöä. Elleivät sitten ole dieetillä.

Lähteet: YLE Uutiset / Marcus Ziemann