Äijäruoka uhkaa tuhota ammattikuljettajien työkyvyn

Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan ammattiautoilijat syövät huomattavasti muita työikäisiä epäterveellisemmin. Huomattava osa kuljettajien ruokavaliosta koostuu rasvaisista aineista. Makkaraa syödään liikaa ja hedelmiä liian vähän.

terveys
YLE

- Ammattiautoilijoilla on liikaa ylipaino- ja lihavuusongelmia. Miespuolisista kuljettajista vain 25 prosenttia on normaalipainoisia. Se on huomattavasti vähemmän kuin muissa työikäisten miesten ryhmissä, sanoo vanhempi tutkija Jaana Laitinen työterveyslaitokselta.

Työterveyslaitos haastatteli osana Virkeänä ratissa -hanketta lähes 800 ammattiautoilijaa. Ammattiryhmän yleisin ruokailupaikka on huoltoaseman baari.

- Kyselyyn vastanneiden ruokatottumusten ja elämäntapojen perusteella joka kolmas heistä pitäisi tarkistaa kakkostyypin diabeteksen varalta, Laitinen toteaa.

- Positiivista tässä on se, että suuri osa ammattiautoilijoista haluaisi ruokailla terveellisemmin ja aikoo muuttaa ruokailutapojaan, hän lisää.

Kevyttuotteet puuttuvat tienvarsiravintoloista

Vaikka kuljettajat haluaisivatkin syödä terveellisempää ruokaa, se ei ole helppoa. Työterveyslaitoksen kyselyn mukaan moni huoltamoalan ruokapuolen tuottaja uskoo palvelevansa kuljetusalaa parhaiten tarjoamalla rasvaista ja nopeasti syötävää "äijäruokaa".

- Se varmaan johtuu vanhasta tavasta ja siitä, että me emme osaa vaatia muuta, toteaa Rahtarit ry:n puheenjohtaja, autonkuljettaja Kimmo Puntti.

Ongelmia esiintyy erityisesti yöaikaan.

- Silloin on tarjolla lihapiirakkaa ja makkaranpätkiä tai sitten muovipussissa nyhjääntynyttä leipää. Kyllä silloin tulee valittua se lämmin vaihtoehto, Puntti pohtii.

Liikenneravintolassa ongelma ymmärretään. Shell Helmisimpukka -ketjun markkinointipäällikön Susanne Reijun mukaan tarjolla on aina myös terveellisiä vaihtoehtoja. Niiden kysyntä ei kuitenkaan ole kova.

- Kevyttuotteet eivät mahdu myydyimpien kymmenen kärkeen. Voisin kuvitella, että monissa paikoissa rasvaiset tuotteet ovat niitä, joita myydään eniten, vaikka tarjolla olisi terveellisempiäkin tuotteita, Reiju kertoo.

Muutos tapahtuu hitaasti

Rekkamiehen mukaan pienillä muutoksilla saataisiin paljon aikaan.

- Pari kolme kertaa viikossa yritän etsiä kevyempää syötävää, esimerkiksi kalaa. Vaikeaa se on. Toivoisin, että esimerkiksi keittoa saisi läpi yön niistä paikoista, jotka ovat aina auki. Se olisi jo iso apu, Kimmo Puntti sanoo.

Virkeänä ratissa -hanke jatkuu vuoden 2011 loppuun asti. Mukana on myös useita huoltamoketjuja ja muutostakin lupaillaan.

- Me olemme tässä mukana saadaksemme tietoa siitä, mitä ammattikuljettajat haluavat. He ovat meille tärkeä asiakasryhmä, ja kun tietoa saadaan lisää, niin muutoksiakin tapahtuu, sanoo Susanne Reiju.

Työterveyslaitos uusii tutkimuksensa parin vuoden kuluttua. Silloin selviää, ovatko autoilijoiden ruokatottumukset muuttuneet koulutuksen ja ravintolayhteistyön avulla.

Lähteet: YLE Uutiset / Mikko Lindqvist