YLE mitattiin Suomen arvostetuimmaksi digibrändiksi

Yleisradio on Suomen arvostetuin digibrändi, kertoo digitoimisto Franticin tutkimus, jossa mittatikkuina olivat sekä määrällinen näkyvyys että brändejä koskevien kommenttien laatu. Digibränditutkimusta ei ole tehty tällä tavoin Suomessa koskaan aiemmin.

kulttuuri

Mediatalot pärjäsivät mittauksessa hyvin, sillä kymmenen arvostetuimman verkkobrändin joukossa on kolme mediaa: ykkösenä YLE, kakkosena MTV3 ja nelosena Helsingin Sanomat. Väliin kiilasi Windows.

Monet perinteisissä brändimittauksissa tyypillisesti menestyvät suomalaisbrändit, kuten monet elintarvikemerkit, eivät onnistu samaan tapaan verkkoarvostusta mitattaessa, kertoo Franticin myynti- ja markkinointijohtaja Kari Korkiakoski. Hänen mukaansa suomalaisuus menettää verkossa merkitystä.

- Kansainväliset brändit ovat kuluttajille verkossa helposti lähestyttäviä, ja luksusbränditkin ovat kaikkien saatavilla, Korkiakoski sanoo.

Hänen mukaansa medioiden hyvä sijoitus selittyy pitkälti sillä, että niiden ympärillä käydään paljon keskustelua. Elintarvikebrändit taas eivät ole vielä onnistuneet hyödyntämään verkon mahdollisuuksia eli rakentamaan vuoropuhelua kampanjointiajattelun sijaan, hän sanoo.

Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa Google-hakuosumien määrää sekä brändin sijoitusta Suomen käytetyimpien verkkosivustojen listauksessa sekä blogilistauksessa. Tuloksia verrattiin Taloustutkimuksen viime vuonna tekemään bränditutkimukseen.

Frantic on vuonna 1996 perustettu digitaalisen median suunnittelu- ja tuotantotoimisto.

Lähteet: YLE Uutiset