Uutisgrafiikasta hyvää iltaa

TV-uutisten 50-vuotisjuhlan kunniaksi julkaistaan uutisista kertova kirja ja pidetään uutisgrafiikkaa esittelevä näyttely, jossa voi katsoa yhteiseen muistiin kuuluvia uutisjuttujen kuvituksia

kulttuuri
Hinaaja vetää Suomen kartan muotoista jäälauttaa
YLE uutisgrafiikka / Pekka Sipilä

Näyttely koostuu tv-uutisten päälähetyksen ”taustakuvista” eli yliolan kuvista uutislukijan vieressä, jotka omalla toteutuksella kiteyttävät sitä seuraavan uutisjutun. Uutisgrafiikka tehdään usein vartissa ideasta toteutukseen eli näyttelyssä esitellään todellista käyttögrafiikkaa 50 vuoden ajalta.

Kokonaisuudesta huomaakin alan kehittymisen. YLE on esimerkiksi digitaalisen kuvankäsittelyn edelläkävijä. Jo vuonna 1986 käytettiin paintbox-kokonaisuutta, joka sisälsi oman koneen ja ohjelmiston tv-grafiikan tekemiseen.

Tuttuja juttuja

Näyttely on kahdella tapaa retrospektiivinen: julistetaiteen katselmuksen lisäksi näyttely esittelee tietysti myös uutismaailman kehittymistä. Tietyt konfliktit ovat yllättävän sitkeässä ja esimerkiksi Israelin ja palestiinalaisten kriisi sen kun jatkuu. Talouden syklisyydestä muistuttaa Pekka Sipilän 1990-luvun lamakuvitus, jossa jäänmurtaja kiskoo Suomea jäistä. Tämä toimisi luontevasti edelleen. Toivotaan, että tällä kertaa pahin kiskominen on jo tehty.

Vaikka iloisten uutisten kuvitukset ovat vähissä, voi kokonaisuuden sanoa kuitenkin menneen iloisempaan suuntaan. Yhteiskunnallisissa aiheissa ei ole enää niin vahvasti vain yhtä totuutta. 1970-lukulaisista teemoista saa edelleen kertoa, mutta rinnalle on tullut myös paljon muuta. Uutisointi on selvästi monipuolistunut ja avoimuus sekä suvaitsevuus ovat lisääntyneet.

Miksi taiteilijat pitävät näyttelyitä?

Kilpailuiden ja näyttelyiden on tarkoitus tuoda esiin alan tekijöitä ja alaa yleensäkin. Graafisen suunnittelun ammattilaisten ammattijärjestön Grafian järjestämä Vuoden Huiput on Suomen merkittävin graafisen suunnittelun ja mainonnan kilpailu.

Vuosittain järjestettävä tapahtuma tähtää suunnittelun tason nostamiseen, luovuuden ja omaperäisyyden voimistamiseen ja suunnittelijoiden ammattitaidon kehittämiseen. Tapahtumaan kuuluu kilpailu, palkintogaala, kilpailutöistä koottava näyttely sekä vuosikirja, jossa esitellään tuomariston valitsemat työt ja niiden tekijät.

Näyttelyiden pitäminen on tärkeä osa taiteilijuutta. Pierre Bourdieun mukaan taiteilijan olemassaolo taiteilijana on riippuvainen taiteen kentästä. Yksittäisen taideteoksen arvon määrittää taiteilijan nimi ja nimen arvon puolestaan taiteen kenttä. Omia tekemisiä on siis välillä hyvä näyttää muillekin.

Näyttelyissä on tärkeää myös palautteen saaminen. Ainakin vapaiden taiteiden puolella tekeminen on usein aika yksinäistä puuhaa. Palaute ja vuoropuhelu ovat tärkeitä tälläkin alalla.

Ammattikunnan ja ammattilaisen etu

Uutisgrafiikan näyttelyä tehdessä tuli vastaan mielenkiintoinen tekijänoikeuksiin liittyvä ajatus. Osa järjestäjistä ei halunnut mainita yksittäisten tekijöiden nimiä teosten yhteydessä.

Tekijänoikeuslain mukaan tekijän nimi on mainittava teoksen julkisen näyttämisen yhteydessä hyvän tavan vaatimalla tavalla. Tämä hyvä tapa määrittyy alakohtaisesti. Taidenäyttelyiden nimenilmoittamistapa on selkeästi vakiintunut. Näyttelyissä tekijät mainitaan käytännössä aina.

Jos teoksella on useita tekijöitä, tulee kaikki ilmoittaa. Jos taas kyseessä on useista osasista yhdistelemällä luotu uusi ja itsenäinen teos, ilmoittamisvelvollisuus ei ulotu raaka-aineen tekijöihin vaikka nämäkin olisivat teoksia jo sinällään. Grafiikkahan on tyypillisesti ryhmätyönä tehtävä kokoomateos. Näin ollen esimerkiksi julisteessa käytettyyn omaperäiseen fonttiin tulee olla käyttöoikeus, mutta uuden työn yhteydessä sen suunnittelijaa ei tarvitse lain mukaan ilmoittaa.

Osa graafikoista halusi nimetä työt lain edellyttämällä tavalla tekijänsä mukaan. Hyvän työn tekijän esiintuominen ei ole keneltäkään pois.

Toisen näkökulman mukaan yhteisöllisyyteen ja demokratiaan kuuluu tietty kollektiivisuus. Tämän näkökulman mukaan yksittäisen parhaita töitä tehneen ihmisen esiintuominen on yhteisöltä pois. Lisäksi tekijöiden esiin kaivaminen vuosien päästä on etenkin vanhemmissa ryhmätöissä vaikeaa.

Tervetuloa

Touko Yrttimaa, Hannu Hellstén ja Ninna Porri ovat rakentaneet Helsingin Kaapelitehtaalle komean näyttelyn. Näyttelyssä on kiva nähdä, miten uutistyön visuaalinen puoli on kehittynyt puolessa vuosisadassa.

On myös mielenkiintoista nähdä, onko työt nimetty tekijöiden nimillä vai koko porukan nimissä.

”Uutisgrafiikasta, hyvää iltaa!” Jukka Male-museossa Kaapelitehtaalla 1.9.-1.11.2009.

Lähteet: YLE Uutiset / Timo Enroth