1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tiede

Euroopan autoteollisuus selviytymistaistelussa

Euroopan autoteollisuus uskoo, että alan pahin kriisi on jo takanapäin. Saksan johtava autoalan asiantuntija taas arvioi, että menossa on selviytymistaistelu, jossa Aasia määrää lähivuosina tahdin.

tiede
Trabant-sähköauto esillä messuilla Frankfurtissa. Katsojia ympärillä.
YLE

Maailman suurimmassa autonäyttelyssä Frankfurtissa autonvalmistajat vetoavat ostajiin entistä ympäristöystävällisemmillä autoilla. Esimerkiksi DDR:n ylpeydestä Trabantista on esillä sähköversio.

- Se oli yksinkertainen, helppo ja yksilöllinen auto, kuin mukava perheenjäsen, kehuu IndiKarin toimitusjohtaja Ronald Gerschewski.

Kulttiauton uudistanut suunnittelijajoukko on etsimässä rahoitusta. Teillä sähkö-Trabanteja voisi näkyä kolmen vuoden kuluttua. Kekseliäisyys on tarpeen, kun liian kauan isoja bensasyöppöjä tehnyt autoala pyrkii pois kriisistä. Kun myynti putosi alkuvuonna neljänneksen, vähempi tuntuu jo voitolta.

- Lasku on pienentynyt joka kuukausi. Elokuussa myynti putosi enää alle kymmenen prosenttia. Odotamme, että suunta jatkuu syyskuussa, ennakoi BMW:n tiedottaja Michael Rebstock..

Jos autoja ei tänä vuonna kovin ole myytykään, firmoja on. General Motorsista irrotetusta Saabista esimerkiksi on tulossa osittain kiinalainen - Saabia rahoittaa tulevaisuudessa Kiinan valtion omistama BAIC.

- Kiinan markkinat ovat maailman suurimmat ja kasvavat nopeimmin. Saab saa tehdä töitä sellaisen kiinalaisen valmistajan kanssa, joka tuntee markkinat. Se on meille valtava etu, riemuitsee Saabin toimitusjohtaja Jan-Åke Jonsson.

Kiinalaiset kärkkyvät muitakin, mm. Volvoa. Ja vaikka Porsche meni juuri Euroopan suurimmalle autonvalmistajalle Volkswagenille, kiinalaisten ahkeruus autonäyttelyssä viittaa siihen, että Porschen näköisiä autoja alkaa tulla Kiinastakin.

Autoalan asiantuntijan mukaan Eurooppa ja Yhdysvallat jäävät kohta soittamaan toista viulua.

- Kiina alkaa näyttää kehityksen suunnan autoteollisuudessa. Uskon vakaasti, että kiinalaiset yritykset saavat yhdessä Volvon tai muiden merkkien kanssa hyvin vankan jalansijan, sanoo Duisburg-Essenin yliopiston professori Ferdinand Dudenhöffer.

Lähteet: YLE Uutiset / Elina Ravantti

Lue seuraavaksi