1. yle.fi
  2. Uutiset

Vantaa haastaa BB-talon

Vantaa herättelee keskustelua kohutun tosi-tv ohjelman tavasta markkinoida päihteiden käyttöä ja ihannoida irtosuhteita. Nuorison nimissä tehty kannanotto on otettu vilkasti vastaan iltapäivälehtien nettipalstoilla.

kulttuuri
Martinlaakson seiskaluokkalaiset yllättyivät siitä, että koululaisten alkoholinkäyttö ei olekaan niin yleistä kuin luullaan.YLE

Vantaa haastaa Big Brother -tiimiin ennalta ehkäisevään päihdetyöhön. Nuorisotoimi tuo oman kortensa kekoon nostamalla keskusteluun tupakan, alkoholin ja seksin, kertoo projektikoordinaattori Tiina Hörkkö.

Hänen mukaansa vastuu ohjelman sisällöstä on sen tekijöillä.

- Olen täysin vakuuttunut siitä, että siellä on luovia ja upeita ihmisiä töissä.

Hörkkö uskoo, että BB:n tekijät pystyisivät kehittämään muutakin kuin ryyppäämistä, peiton heiluttelua ja tupakointia. Hän arvelee, ettei formaatin alkuperäinen idea ole ollut sellainen, miksi se nyt on kehkeytynyt.

Hän katsoo, että ohjelma olisi mahdollista tuottaa päihteitä ihannoimatta eikä siitä silti tulisi tylsä tai siinä ei tapahtuisi riittävästi.

Vantaan kaupungin nuorisotoimen kohderyhmänä ovat kaikki kaupungin seiskaluokkalaiset eli noin 2 500 murrosikäistä nuorta. Kampanja jakaa tosiasioihin perustuvaa tietoa tupakoinnista ja alkoholin käytöstä.

Nuorten aikuisten kohellusta

Projektikoordinaattori Tiina Hörkkö perää aikuisten vastuuta myös mediassa, sillä riski vääristyneeseen kuvaan aikuisuudesta on kasvuiässä oleville nuorille suuri. Osa vastuusta kuuluu myös medialle.

- Ei se oikeasti voi olla niin, että vastuu on aina vanhemmilla ja siellä kotona. Kyllä me kaikki aikuiset olemme vastuussa asioista myös tuotantoyhtiöt, tiivistää Hörkkö.

Hän toteaa, että muutamilla seiskaluokilla lähes kaikki oppilaat seuraavat kohusarjaa ja iltapäivälehtien lööpit vain lisäävät kiinnostusta.

Koululaisten keskuudessa käsitykset televisio-ohjelmasta vaihtelevat laidasta laitaan. Osa sanoo, että se koukuttaa katsomaan ja osa pitää koko touhua nuorten aikuisten typeränä kohelluksena. 13-vuotias Tommi sanoo, ettei suihkussa olevien ihmisten tirkistely innosta.

Hän uskoo, että taloon lähteneiden nuorten vanhemmat varmaankin häpeävät lastensa puolesta. Tommi arvelee, että BB-julkisuuden myynti perustuu siihen, että ohjelmassa voi seurata oman suosikin jokaista liikettä.

Vantaa on joka tapauksessa haastanut BB-tiimin ja ohjelman tuotantoyhtiön tempaisemaan ehkäisevän päihdetyön hyväksi marraskuun teemaviikolla. Big Brotherin tuotantotiimi ei ole vielä vastannut Vantaan haasteeseen.

Lähteet: YLE Helsinki

Lue seuraavaksi