Piikkimatto on pop

Fakiirit käyttävät piikkimattoa saavuttaakseen syvemmän tietoisuuden tason. Nyt kovamuovista valmistettu ja jossain määrin vihreää ovimattoa muistuttava piikikäs matto on alkanut yleistyä meilläkin joogaharrastajien keskuudessa. Lahtelainen urheiluhieroja ja akupunktiohoitaja Nina Haavisto uskoo piikkimaton hyvää tekevään voimaan ja on sitä mieltä, että se sopii muillekin.

terveys
Piikkimatosta on apua niska-hartiaseudun vaivoihinYLE / Tuija Veirto

Nina Haaviston käyttämä akupunktiomatto on ruotsalaista alkuperää.

- Tilaan Ruotsista akupunktiovälineet ja samassa yhteydessä kiinnostuin tästä.

Hän on kokeillut myös ns. intialaista fakiirimattoa , jossa on matalammat piikit jaoteltuna pyöreisiin osioihin.

- Minulle se ei sopinut. Annoin edellisen maton kiertoon ja perheessä, jonne se meni, vaimo on siihen ihastunut. Perheen mies sen sijaan on tykästynyt tähän järeämpään malliin.

Nina Haaviston käyttämä piikkimatto on kovaa, vihreää muovia. Parin sentin korkuiset piikit on sijoiteltu tasaisesti muutaman sentin välein.

Paperiarkin kokoisista palasista kootaan halutun kokoinen makuualusta. Niska-hartiaseudulle riittää Nina Haaviston mukaan yksi ”aanelonen”.

- Vaikutus on mielestäni sama kuin akupunktiossa. Piikit hierovat akupunktiopisteitä ja laittavat veren ja energiat kiertämään ja poistavat tukoksia. Myös kipu helpottuu ja keho rentoutuu.

Nina Haavisto neuvoo totutteluvaiheessa laittamaan liinan tai pyyhkeen piikkien päälle. Myös paitaa kannattaa käyttää.

- Mutta kyllä monet kokeilevat piikkimaton vaikutusta heti ilman paitaakin.

Piikkimatolta unille vauhtia

Nina Haavistolla on vasta vähän kokemusta piikkimaton vaikutuksista. Parin kuukauden ajalta kertyneet palautteet ovat kuitenkin olleet hyviä. Matosta on ollut apua mm. uniongelmiin.

- Univaikeudet saattavat johtua esimerkiksi siitä, että ihminen jännittää hartioita nukkumaan mennessä. Itse olen hyvä nukkuja, mutta kun kokeilutilanteessa menin tosi syvälle rentoutumisen tilaan.

Myös levottomiin jalkoihin piikkimatto saattaa tuoda avun.

- Monet juoksijat lepuuttavat piikkimaton päällä pohkeitaan, kertoo Haavisto.

Nina Haavisto suosittelee, että piikikästä mattoa käytettäisiin alkuun muutaman minuutin jaksoissa. Myöhemmin voi ottaa 20 – 40 minuutin mittaisia köllöttelyjaksoja, kun keho tottuu.

Piikkimattoa voi käyttää vaikka joka päivä, jos ei ole riskitekijöitä.

- Esimerkiksi verenohennuslääkkeitä käyttäville piikkimatto ei sovi mustelmariskien takia. Ei myöskään henkilöille, joilla on vaikeita ihosairauksia, pohtii Nina Haavisto riskejä.

- Ja missään tapauksessa mattoa ei saa pitää kehon alla koko yötä ja nukahtaa sen päälle. Sehän on melkein sama, jos akupunktioneulat laitettaisiin yön ajaksi iholle!

Miellyttävä kokemus, vaikka ei valaistumista

Toimittaja päätti kokeilla haastattelun yhteydessä, kuinka piikkimatto vaikuttaa. Fysioterapeutin hoitopöydälle koottiin neljästä palasesta alunen.

Kotona mattoa käytetään Nina Haaviston mukaan mieluiten vuoteessa tai sohvalla. Kova alusta kun saattaa lattialla tuntua ikävältä ja vaikeuttaa rentoutumista. Alunen muotoillaan vaikkapa pyyhekääröjen avulla vartalolle sopivaksi. Esimerkiksi niskan ja selän notkoille kannattaa asetella tuki.

- Ja makuulle kannattaa tietysti asettautua varovasti, neuvoo Nina Haavisto.

Heti alkuun käy selväksi, että neljä palasta on liikaa. Kun puolet on poistettu alkaa vaikutus tuntua erityisesti lapaluiden kohdalla vyöhykemäisenä poltteluna.

Kokeilussa mukana olevat haastattelun nauhoitusvälineet vaikeuttavat kuitenkin tuntumaa.

- Sulla on ehkä liikaa vaatteita päällä eli paidan ohella villatakki, epäilee Haavisto.

Lapaluiden kohdilla kuumottaa kuitenkin koko ajan enemmän.

- Se kertoo varmasti siitä, että suurimmat jumit on juuri sillä alueella! Jos makaisit siinä pitempään, polttelu alkaisi hävitä ja tulisi tunne, että mattoa ei ole alla ollenkaan. Monet sanovatkin piikkimatolla makaamisen jälkeen, että on kevyt olo ja tulee jotenkin leijaava olo, kertoo Nina Haavisto.

Leijaavaa oloa ei tullut, mutta kokemus oli lopulta siinä määrin miellyttävä, että sen voi kirjata positiivisen puolelle.

Lähteet: YLE / Tuija Veirto