1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Mainostajat heräsivät blogien suosioon jälkijunassa

Lifestyle-blogit keräävät viikoittain tuhansia lukijoita. Useimmiten nuorten naisten ylläpitämistä blogeista haetaan tyylineuvoja ja inspiraatiota. Suomessa mainostajat ovat vasta viime aikoina alkaneet huomioida bloggaajat kiinnostavana kohderyhmänä.

Kotimaan uutiset

25-vuotias Jenni Rotonen on pitänyt suosittua Pupulandia-tyyliblogiaan nyt noin kaksi ja puoli vuotta. Tässä ajassa blogista on tullut hänelle tärkeä harrastus, joka on tutustuttanut Rotosen myös muihin samanhenkisiin bloggaajiin.

- Bloggaaminen on myös paljon sitä, että sen kautta pääsee tutustumaan samanhenkisiin ihmisiin ja puhumaan niistä tyhjänpäiväisistä muotijutuista, joista ihmiset oikeassa elämässä eivät ole niin kiinnostuneita, Rotonen sanoo.

Omasta elämästään ja tyylivalinnoistaan kertovilla bloginpitäjillä on omassa kohderyhmässään vaikutusvaltaa. Osa bloggaajista on saavuttanut varsinkin nuorten tyttöjen keskuudessa miltei idolin aseman. Rotosen mukaan suosituimpien bloggaajien pukeutumista ja elämää seurataan hyvinkin tarkkaan.

Blogi ei vielä tuo elantoa

Muu media ja mainostajat ovat heränneet blogien suosioon jälkijunassa. Vaikka muotilehdet ovat viime aikoinna napanneet suosittuja bloggaajia sivuilleen kävijävirtaa kasvattamaan, tuore lifestyle-blogien pitäjille tehty kyselytutkimus osoitti, että bloggaamisella tienaa vielä lähinnä taskurahoja.

Syitä siihen, miksi yritykset ovat lähteneet varovaisesti mukaan sosiaalisten medioiden mainosmarkkinoille, on useita, sanoo VTT:n tutkija Anna Viljakainen. Viljakaisen mukaan verkon perinteinen bannerimainonta ei toimi sosiaalisissa medioissa.

- Sosiaalisista medioista haetaan jotakin muuta. Siellä halutaan saada kuluttajat lähemmäksi itse brändiä, ja se on yksi syy siihen, miksi yritykset eivät ole osanneet lähteä mukaan sosiaalisiin medioihin, Viljakainen arvioi.

Viljakaisen mukaan moni yritys kokee myös, että sosiaalinen media on yhä edelleen kokeiluasteella.

Suositukset kulkevat suusta suuhun

Anna Viljakaisen mukaan tehokkainta mainontaa on kuitenkin kuluttajalta toiselle kulkeva suositus, sillä jopa 70 prosenttia ostopäätöksistä tehdään muilta kuluttajilta saatujen suositusten perusteella.

Viime vuonna verkkomainontaan käytettiin Suomessa noin 150 miljoonaa euroa, joka on kymmenesosa kaikesta mainontaan käytetyistä rahoista. Suomi näyttääkin seuraavan naapurimaan esimerkkiä, sillä Ruotsissa verkkomainonta on ollut kasvussa jo useamman vuoden.

Ruotsissa myös blogien suosio on johtanut siihen, että mainostajat ovat ryhtyneet tiivistämään yhteistyötä yksityisten bloggaajien kanssa. Piilomainontaepäilykset herättävät suomalaisblogeissakin kiivasta keskustelua.

Tyylibloggaaja Jenni Rotonen kertoo kuitenkin, että vaikka bloggaaja itse ei haluaisi tuotteita mainostaa, lukijat voivat olla eri mieltä.

- Vaikka ei mainitsisikaan niitä merkkejä, mitä ne vaatteet ovat tai mistä ne on ostettu, niin yleensä niitä aina kysytään. Usein on helpompaa vain suoraan kertoa tuotteen ostopaikka, koska se kysytään kuitenkin, Rotonen sanoo.

Lähteet: YLE Uutiset / Aura Lindeberg

Lue seuraavaksi