Maine: työläs saada, helppo menettää

Maine on yritykselle pääoman laji. Yritys tarvitsee sitä, niin kuin se tarvitsee rahaa, ihmisiä ja laitteita. Maineen saaminen on hankalaa, mutta sen menettäminen helppoa. Maine syntyy joka tapauksessa - halusi sitä tai ei.

Esko Kiesi
YLE

Maineenhallinta on yrityksen menestykselle yksi keskeisistä tekijöistä, ja se koskettaa kaikkia yrityksiä.

- Maine on pääomaa siinä missä perinteisempikin kapitaali. Yrityksellä on rahaa ja ihmisiä, koneita ja laitteita. Mutta sillä on yhtälailla tällaista aineettomampaa omaisuutta, josta maine on yksi, sanoo Jyväskylän yliopiston yhteisöviestinnän professoriksi nimitetty Pekka Aula.

Viestinnän ja yhteiskuntasuhteiden rooli on kasvanut ja muuttunut. Ennen riitti, että yritys lähetti silloin tällöin tiedotteita toiminnastaan ja tuotteistaan. Nyt rooli on kasvanut paljon suuremmaksi kuin aiemmin ajateltiin.

- Markkinoilla käydään kovaa mielikuvakamppailua siitä millaiseksi yritys rakentuu ihmisten mielissä ja miten siihen suhtaudutaan. Mielikuvien perusteella tehdään päätöksiä yrityksen tuotteiden ja palvelujen käytöstä sekä houkuttelevuudesta työpaikkana, Aula tiivistää.

Yritykset myös henkilöityvät yhä enemmän. Esimerkiksi TalentHouse henkilöityy Jari Sarasvuohon, ja viime päivinä Esko Kiesi antoi kasvot Audille.

- Enää ei voida päättää kuka edustaa yritystä, ja on mahdotonta olla edustamatta sitä yhteistöä josta tulee. Johtaja itse sanoi Audi-tapauksessa puhuvansa yksityishenkilönä, mutta yleisö päätti toisin. Samoin yleisö viime kädessä päättää mikä on huumoria ja mikä ei, Aula toteaa.

Hänen mukaansa on myös se vaara, että yrityksen hekilöitymä irtautuu liikaa yrityksestä. Henkilön karisma ja julikisuusvoimat ovat niin suuret, että ne peittävät yrityksen varsinaisen osaamisen.

Aula muistuttaa myös, että valtaosa yrityksistä ei ole henkilöitynyt. Ei ollut Audikaan, ennen kuin Esko Kiesin haastattelu julkaisiin.

Kun maine menee

Maine on käsitys, joka ihmisillä jostakin asiasta on. Amerikkalainen sijoittaja Warren Buffet linjasi, että maineen rakentaminen kestää 20 vuotta, mutta sen voi menettä viidessä minuutissa.

- Jos maine menee, tai tulee mainekriisi, sen palauttaminen voi olla todella vaikeata. Jos se menee uudestaan, niin mitä huonomissa kantimissa yrityksen maineperimä on, sitä vaikeampaa on nousta, Aula toteaa.

Internetmaailma on myös maineelle armoton.

- Jos tänään töppää, se ei enää häviäkään vaan se dokumentoituu, näyttää siltä että ikuisiksi ajoiksi, digitaalisiin arkistoihin, Aula pohtii.

Maineessa on Aulan mukaan kyse luottamuksesta, kunnioituksesta ja arvostuksesta. Jos ne menevät, toiminta on vaikeaa.

Lähteet: YLE Keski-Suomi Mikko Maasola, Antti Seppälä