Maito maassa on ympäristöuhka

Maahan valunut maito on ympäristöongelma siinä missä maahan valuneet kemikaalitkin. Pahimmillaan esimerkiksi maitoauton kaatuminen pilaa pohjavedet, aiheuttaa kalakuolemia tai ainakin merkittäviä hajuhaittoja.

luonto
Maitoauto
YLE

Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen koulutuspäällikkö Petri Nenonen muistuttaa, että maitoauton kaatuessa on aina heti soitettava hätänumeroon 112.

- Pelastuslaitos käsittelee maitoauton kaatumista ympäristöonnettomuutena. Silloin tärkeintä on estää maidon leviäminen esimerkiksi vesistöön patoamalla lähiojat ja imemällä mastoon päässyt maito mahdollisimman pikaisesti pois loka-autolla. Joskus saatetaan kaivaa kuoppa ja tehdä allas, johon maito voidaan padota ja kerätä sitten pois. Jokainen tapaus on erilainen, muistuttaa Nenonen.

Maito maassa saattaa kuulosta harmittomalta, mutta on kaikkea muuta. Ranskan maidontuottajien mielenosoituksena maahan kaatamat miljoonat maitolitrat saavat maidon tuntumaan vaarattomalta, mutta mielenosoittajat tietävät itsekin maidon vaarat ja ovat levittäneet maitoa lähinnä pelloille. Siellä se hallituissa oloissa voikin toimia hyvänä lannoitteena. Hallitsemattomana maitopäästö on kuitenkin jotakin aivan muuta.

Kolminkertainen saastevaikutus jäteveteen verrattuna

Tuhat litraa maitoa vastaa maahan tai vesistöihin joutuessaan 3 000 litraa puhdistamatonta jätevettä. Maitoautossa saattaa kyydissä olla 40 000 litraa maitoa. Sellaisen kuorman joutuminen vakavaan liikenneonnettomuuteen on ympäristölle suuri paikallinen ongelma.

- Vesistöihin joutuessaan maito kuluttaa vedestä hapen. Ongelmana maidon kanssa on lähinnä vilkas mikrobitoiminta. Suurin haittahan maidon kaatuessa on hajuhaitta, mutta jos vaikka maito kulkeutuu ojia pitkin suojaisaan lahdenpoukamaan, niin siitä on sitten jo vakavampia seurauksia, sanoo Valion ympäristöpäällikkö Janne Sahlstein.

Valio on ohjeistanut kaikki maitoautonkuljettajat työn riskeistä. Maitoautosta löytyvät myös toimintaohjeet kaiken varalle. Maitoautoja kaatuu Suomessa keskimäärin kolme vuodessa. Sesonkiaikoja ovat syksy, jolloin sateet pehmittävät sivutiet, sekä talven pääkallokelit.

Maastosta kerätty maito toimitetaan jätevedenpuhdistamolle. Suurien litramäärien kyseessä ollessa voi olla tilanteita, jossa paikkakunnan oma puhdistamo ei kykene edes vastaanottamaan suuria määriä maitojätettä. Silloin jätettä on kuljetettava suurempiin puhdistamoihin.

Talvella lumen ja loskan sekaan joutuvaa maitoa ei koskaan saa toimittaa kaatopaikalle, jossa se voi päästä hallitsemattomasti luontoon.

- Maitoauto-onnettomuuksissa mieluummin ylireagoidaan kuin vähätellään. Tähän mennessä Suomessa on onneksi vain muutama kaivo mennyt pilalle. Kun maitokuorma menee ojaan ja meiltä pyydetään apua, ei kyllä ensimmäisenä kysytä, kenen auto on kyseessä. Silloin autetaan, toteaa Valion ympäristöpäällikkö Janne Sahlstein.

Lähteet: YLE Uutiset / Marcus Ziemann