yle.fi-etusivu

Marjojen vitamiinit jäävät mehumaijaan

Monissa kodeissa ovat syksyn tullen mehumaijat käyneet kuumana, kun marjoja on keitetty mehuksi. Vanhan kansanuskomuksen mukaan esimerkiksi flunssan paras taltuttaja on mustaherukkamehu. Höyrymehujen terveysvaikutukset jäävät kuitenkin pieniksi, kertoo marjatutkija.

terveys
Punaherukoita pensaassa.
Marjojen höyrystäminen nitistää vitamiinit, kuidut ja muut ravintoaineet. Terveellisimmillään marjat ovat tuoreena tai pakastettuna.YLE

Jääkaapeissa ja maakellareissa on nyt mehuja pitkän talven varalle. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen marjatutkija Iris Ehrlund, jääkö vitamiineja jäljelle, kun marjat on mehumaijassa ensin keitetty ja sitten säilötty?

- Vitamiineja jää jonkin verran, joskin vähemmän kuin tuoreeseen tai pakastettuun kokonaiseen marjaan. C-vitamiinia on höyrymehussa korkeintaan kymmenesosa siitä, minkä verran sitä on kokonaisissa marjoissa. Vitamiinien määrä siis vähenee.

Sama tapahtuu muiden ravintoaineiden kohdalla. Kuitua ei tule marjasta mehuun ollenkaan. Myös paljon puhutut flavonoidit ja muut polyfenolit jäävät marjan kuorikerrokseen. Höyrymehun sijaan suosittelen kokonaisten marjojen käyttöä.

Marjoja kannattaa alkaa käyttää käyttää esimerkiksi aamiaisella, koska vasta säännöllisellä käytöllä saadaan terveysvaikutuksia. Suosittelen, että puuron, myslin tai murojen päälle laitettaisiin joka aamu pakkasesta marjoja. Muutkin kuin mustaherukat käyvät.

Suomessa elää vahva kansanuskomus siitä, että flunssassa paras rohto on mustaherukkamehu. Kuulostaa hurjalta, että höyrymehussa on vain kymmenesosa marjan koko C-vitamiinimäärästä.

- Näin se kuitenkin on. Varsinkin säilyttäminen jääkaapissa hävittää höyrymehusta vitamiinit. Oma lempijuomani on smoothie eli marjapirtelö, koska siinä terveysvaikutukset ovat tallessa. Se sisältää kuitua, C-vitamiinia, flavonoideja ja muita polyfenoleja.

Pirtelöstä saa hyvän ja raikkaan terveyspommiaamiaisen, jota voi tarjota koko perheelle. Sen terveysvaikutus perustuu siihen, että marjat otetaan pakkasesta, missä ravintoaineet säilyvät hyvin.

Saako höyrymehun vitamiinit paremmin talteen, jos mehua ei säilötä jääkaappiin tai maakellariin vaan pakastetaan heti valmistamisen jälkeen?

- Kyllä. Valmistusvaiheessa mehua ei myöskään pitäisi pitkään keitellä vaan nopeasti tehdä höyrymehu valmiiksi ja suoraan pakkaseen. Siten ravintoaineet säilyvät paremmin.

Juuri C-vitamiini on herkästi hajoava ja tuhoutuva, joten se on tärkeä saada pakkaseen nopeasti.

Lähteet: YLE Lahti

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Yle TV1

Presidentinvaalit 2018 – yli kymmenen tuntia suoria vaalitenttejä tv:ssä

Palestiina

Israelin ja palestiinalaisten väliset ilmaiskut jatkuvat

Donald Trump

Trumpia seksuaalisesta häirinnästä syyttävät naiset vaativat kongressia tutkimaan asian

Avaruusohjelmat

Trump haluaa lähettää amerikkalaisia Kuuhun