Vetureita muutetaan kauko-ohjattaviksi

Ratapihoilla työskentelevät veturit eivät tarvitse enää kuljettajaa. VR muuttaa vanhat järjestelyveturit parin seuraavan vuoden aikana kauko-ohjattaviksi. Kahdensadan veturin automatisointi on osa konsernin säästö- ja tehostamisohjelmaa. Raumalaiset ovat saaneet laitteet ensimmäisten joukossa.

Kotimaa
Rauman ratapihalla on otettu vetureiden kauko-ohjaus käyttöön.
Vaihtotyönjohtaja Aki Lassila peruuttaa junaa kaukohjaimella Rauman ratapihalla.YLE / Arto Lipponen

Rauman sataman ratapihalla vanhat vetojuhdat työskentelevät edelleen. Mutta uutta niissä on ohjaamon seinään asennettu musta laatikko, josta lähtee vahvoja johtimia konehuoneen puolelle. Laatikossa piilee se viisaus, joka korvaa kuljettajan.

Vaunuja letkaksi liittävät työntekijät ohjaavat veturia mielensä mukaan ratapenkalta. He ajavat sitä käkättimeksi ristimillään kauko-ohjaimilla. Käkätin laitteesta on tullut varoitus- ja huomioääniensä vuoksi.

Ohjaimet riippuvat ratapihalla vaunuja järjestelevien työntekijöiden vatsan päällä. Työturvallisuusasioita on mietitty tarkkaan jo ennen laitteiden käyttöönottoa. Esimerkiksi jos ohjaaja kaatuu ratapihalla, niin juna hätäjarruttaa. Myös niin sanottua kuolleen miehen nappia on paineltava vähän väliä, jotta veturi ei pysähtyisi,

- Jollei sitä paineta tietyin väliajoin, niin veturi tekee automaattisesti hätäjarrutuksen. Se olettaa, että ketään ei ole enää puikoissa, kertoo vaihtotyönjohtaja Simo Nissinen

Veturin suurin sallittu nopeus on 35 km/t

Simo Nissinen naurahtaa, että joystickiltähän tämä ohjain näyttää, mutta kun ei itse ole mitään playstation-sukupolvea, niin kyllä siinä on opettelemista. Ja vakavoituu sitten kertomaan, että kymmeniä tonneja painavan veturin hallinta ei ole leikkintekoa.

- Kyllä se on jatkuvaa opettelemista vieläkin, sillä vaunut ja lastimäärätkin muuttuvat. Myös veturit ovat yksilöitä. Ne jarruttavat ja kiihtyvät eri tavalla, Nissinen sanoo.

Rauman sataman ratapiha on hiljentynyt paperin viennin kangerrellessa. Viime vuonna käytössä oli vielä kolme veturia ja niitä ajoi ympärivuorokautisessa vuorotyörytmissä 11 veturinkuljettajaa. Automatisoinnin myötä heitä ei saneerata kuitenkaan talosta ulos.

- He siirtyvät ajamaan tavara- tai henkilöjunia muualle Suomeen. Me menemme täällä sataman ja paperiteollisuuden ehdoilla, täsmentää VR - Cargon Rauman palvelupäällikkö Heikki Valla.

Automatisoinnilla haetaan 150 henkilötyövuoden säästöä

VR aikoo vähentää henkilöstöä koko konsernista noin kymmenen prosenttia ja erityisen raskaan karsinnan kohteeksi on joutumassa tavaraliikenne. Suunnitelmien mukaan vuonna 2012 palkkalistoilla on yli tuhat työntekijää vähemmän kuin nyt.

Liikennejohtaja Petri Auno arvioi, että ajettujen kilometrien määrä on tavaraliikenteessä pudonnut viime vuodessa neljänneksen. Mutta muutosohjelma koskee koko konsernin toimintoja kumipyöräliikenteestä henkilöliikenteeseen. Matkustajajunien tarjontaa ei kuitenkaan kovin herkästi lähdetä leikkaamaan.

VR ei halua tässä vaiheessa arvioida, miten paljon se joutuu irtisanomaan väkeä. Luonnollinen poistuma on pääasiallinen työkalu, mutta edessä on joka tapauksessa pitkä yt-neuvotteluprosessi. Jonkin verran lomautuksia on jo toteutettu, mutta ne koskevat toistaiseksi vain muutamia kymmeniä työntekijöitä.

Lähteet: YLE Uutiset / Arto Lipponen